Måndag

Världens bästa måndag-
Gick upp sent som in i bomben vilket alltså är halv tio och asade mig bort till datorn med en kopp te och en cigarett.
Funderar lite löst på att gå ut i det fina vädret men vette tusan om jag inte ska ta tillfället i akt och bara sitta på röven i dag, det är ändå repa i kväll så ut kommer jag förr eller senare.

Undrar om jag orkar skriva något om makt...
Ett av mina absoluta favoriämnen - makt, maktlöshet, strävan efter makt, missbruket och bruket av den...
För mig är det definitivt ett negativt laddat ord. Som Inflytandes fula storebror.

Som jag ser det, och det gör jag som en ren gymnastisk övning för att kunna hålla min självkontroll i schack,
så är makt ingenting som man kan TA. Makt kan bara GES.
Det betyder att de som vill trycka till dig och forma dig efter sin egen världsbild bara kan göra det under villkor att du låter det hända.
Konsekvensen av detta perspektiv kan vara lite allt möjligt, från att det blir lättare att säga ifrån när någon försöker trampa på en till att man är extremt nonchalant mot människor som lever i länder med förtryck. Lätt för mig att säja att "det är väl bara att säga stopp, höja sin röst, göra motstånd" som aldrig hört stöveltramp i trapphuset.

Men jag kan ju bara utgå från var jag är och vilka mina erfarenheter är.
Jag anser att det vi kallar demokrati i bästa fall är en strävan mot ett ideal, i sämsta fall ett skämt eller ännu värre en slöja av bedrägeri för att de som har kontrollen ska få behålla den eller ännu värre, utöka den.

Är vi fria?

Svår fråga. Det handlar ju mycket om hur man ser på saken. Vad är frihet? Min frihet sträcker sig inte längre än att den överlappar någon annas. Vi får lita på att alla människor är goda och vill varandra väl.
Det är inte lätt att vara människa! Man får se sina egna högtravande ideal ständigt ge vika för sina mänskliga, småaktiga impulser.
Man får väl... göra sitt bästa och vara tacksam för det. Eller nåt. Och inte vara rädd för att förlåta sig själv.

Se upp för de som vill bestämma över dig! Glöm bara inte bort att de kan rätt också...

Kommentarer
Postat av: Madde

ha en bra dag :=)

2009-04-13 @ 14:46:42
URL: http://wwwmadelense.webblogg.se/
Postat av: Carro

Umgås du med någon från Robinson nu efter inspelningen?

2009-04-13 @ 17:07:59
URL: http://wentzel.webblog.se
Postat av: ife

Du är bäst Erik ! grym hela du, ler varje gång du öppnar munnen i robinson! Fortsätt att skriva!

2009-04-13 @ 17:21:48
Postat av: Alexa

Maktmissbruk förekommer allt för ofta, jag anser det vara oerhört frustrerande. Vad är det egentligen som får en människa till att vilja ha övertag över andra? Har inte alla moral i kroppen och förstår sig på att man beter sig inte hur som helst mot sina medmänniskor och att alla har samma värde?

2009-04-13 @ 19:00:07
Postat av: C.

Har du läst det här?



"Hugo ”Hurley” Reyes är tittarnas karaktär i Lost. Han är inte från Sydkorea, han är inte supersnygg, han är inte superstark, han kan inte döda med händerna och han är lagom feg. Ungefär som vi alla andra, alltså.



Hurley går omkring på ön och betraktar omgivningen och de andra karaktärerna åt oss, samtidigt som han försöker få livet att fungera mellan motgångar och prövningar.



Mohikanfriserade Erik Billing fungerar lite på samma sätt i Robinson. I intervjusekvenserna från djungeln sammanfattar han vad vi tänker eller kanske inte redan har noterat. Han är vår kompis, känns det som. Vår man på ön."



Haha. Precis så stod det här: likaarrobinsonochlost" rel="nofollow">http://www.tv4.se/1.931540/2009/04/07/salikaarrobinsonochlost.



Och åter igen, all respekt till dig, Billing! Snygg som få och klok som en... eh... uggla...ehe.. right.. det riktigt kul att följa dig i Robinson i alla fall. Dig skulle man vilja ha som polare. Eller lärare.

2009-04-13 @ 19:54:39
URL: http://emiliez.blogg.se/
Postat av: Coyotes!

Vi kan inte sluta hylla dig på våran blogg, du verkar vara en helt fantastisk människa och vi alla hoppas att det är du som står där som vinnare i Robinson!

2009-04-13 @ 21:10:22
URL: http://carlstadcoyotes.blogg.se/
Postat av: Johanna

Måste bara fråga dig om din tröja /linne som du har på dig ibland i robinson. Det svarta med en knuten näve med ett hjärta i. Snälla snälla säg vart du köpt det eller om det är TREVOLT's egna, Vill så gärna ha ett sånt. Orkar du svara i min mail om hur man kan få tag i ett sånt så gör du min dag !!:)

2009-04-21 @ 11:23:23
Postat av: Stefan

Frihet uppnås genom tillit,



Kan man lita på vilka man väljer in i sin närhet ökar friheten.



Tyvärr kommer vi aldrig uppnå frihet i detta land eftersom tilliten till folket rivs av mer och mer.

Exempelvis FRA och Ipred, you name it.



År efter år blir sociala skyddsnätet svagare, och eftersom svensson inte längre faller lika mjukt i det börjar svensson jobba hårdare och oroa sig över sitt uppehälle, alltså förlorar svensson en del av sin frihet, medans rika kapitalistiska svin kan göra vad de vill bara för att de har ett fett arv.



min åsikt? Fuck it.



Har man inte jobbat sig till toppen, förtjänar man inte att vara där.



Medans sture på stureplan glider i sin ferrari utan någon som helst social erfarenhet utan bara ett kreditkort med pengar som han inte jobbat för, jobbar tusentals svenskar för att överleva.



Frihet?



Fan heller.



Intressanta åsikter för övrigt, makes it worth reading, jämfört med blondinbella som körs i röven av media för att hon är...fucked up?

2009-04-26 @ 23:18:42
URL: http://homofagget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0