Quis custodiet ipsos custodes?

Fick mejl av Helsingborgs dagblad: De bryr sig litegrann i alla fall. Fick en länk om att omröstningen eventuellt blir uppskjuten.
Tydligen kom de överens om att tilläget som kräver att man inte kan bli avstängd från internet utan ett domstolsbeslut med! Tack så hemskt mycket, svarar vi ödmjukt med mössan i hand.
Vi övervakas allt mer.

I en demokrati styr vi allihop, tillsammans. För att denna överskådliga uppgift skall vara genomförbar väljer vi med regelbundna mellanrum ut vissa individer som vi har förtroende för att administrera detta.
Alla som ingår i ett samhälle ska ha lika mycket makt att påverka detta. En självklarhet, skall tyckas, men så är icke fallet.
Det innebär alltså inte att alla galna ideér måste genomföras, demokrati handlar om kompromisser och som en gammal vän till mig uttryckte det en gång: Att ge upp vissa rättigheter ibland.
Jag ger gärna upp rättigheter. Tillfälligt och av egen fri vilja, därför att jag som självständig, tänkande individ kommer fram till att det är det bästa för oss alla.

Men vad fan är det som pågår? Internettrafiken skall övervakas, kontrolleras och avgiftsbeläggas.
But why? Av vem? Och varför?

Jag har en tanke om blickar: Att så som andra ser dig, i den riktningen påverkas du.

Om jag och alla mina lärarkollegor bestämmer oss för att en elev är hopplöst dum i huvudet och en elak jävel, inte fan kommer den eleven att sluta skolka och höja sina betyg hux flux?

Och om de som bestämmer vill sätta upp kameror i hela stan för att "minska kriminaliteten", betyder inte det att ALLA som kamerorna riktas mot förväntas begå brott när som helst? Är inte det godtycklig övervakning betyder, att vem som helst när som helst kommer att begå ett brott? Det är väl det man förväntar sig när man riktar en passiv kamera mot folk.

Då undrar jag: Är vi inte att anse som oskyldiga tills motsatsen bevisats? Och vad händer i längden med ett samhälle där en liten klick med mycket makt dagligen säger till majoriteten av medborgarna:
"Vi förväntar oss att ni alla, när som helst, kan begå ett brott."

Vem har egentligen makten att beskriva världen? Är det vissa eller alla?

Kommentarer
Postat av: tess

Jag anser väl att många i vårt samhälle inte har förstått vidden i att vi väljer människor som sitter på makten. I de lilla samhälle ja bodde klagades de ljudligt om alla besparingar i skolan... å jag sa men hallå de som sitter där,, VEM har valt dom??? E de inte väldigt många av ER som har gjort de eftersom vi haft samma makt i byn i alla tider.... ALLA blev tysta... Jag uppmande alla att sluta gnälla å ta reda på VAD de som de väljer står för INNAN de väljer dom att styra...



Men likt förbannat valdes samma klick in nästa val.... ja tror inte folk fattar. Vi avsäger oss ju en del av rätten till att besluta i saker själva. Vi ger ju någon annan den makten å då måste vi ju vara lite mera medvetna eller sluta klaga så förbannat.



Så e de ju idag med,, många klagar på Moderaterna... men de e ju VI som valt dom ( inte just jag men de flesta av oss ).... å VI har även valt att gå med i EU....



Hoppas du haft en bra dag... snart e de lördag å då smäller de igen... Ja ska ligga i husvagnen å kolla... //Tess

2009-04-22 @ 18:29:32
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Robin

Jag undrar bara på vilket sätt detta är en kompromiss...Var det nån som ville sätta alla i fängelse och nån som inte ville de oxå sa dom: Vi kompromissar och behandlar alla som misstänkta istället?

2009-04-22 @ 19:46:13
Postat av: Evelina

Jag kan inte annat än hålla med. Det är förskräckligt att det får vara så i en demokrati. Sedan några år tillbaka har jag varit svårt skräckslagen inför den framtid som väntar mig som vuxen och sådant som FRA-lagen och Telekompaketet förstärker bara mina farhågor. Därför känner mig styrkt när man läser om sådana som dig, som engagerar sig och aktivt ifrågasätter. Det ger mig hopp.

2009-04-22 @ 19:50:45
URL: http://accidentalbaby.blogspot.com
Postat av: L

Vill bara att du ska veta hur mycket jag beundrar dig och din ärlighet. Har läst lite vad dina kära robinsonvänner har skrivit på sina bloggar och det där om "pajkastning" (antar att du har läst lite så du vet vad jag menar) snälla snälla bli inte en del av det! fortsätt stå för det du sagt och börja inte slicka röv bara för att du inser att du tog i lite för mycket..



Ses på pretzeltown festivalen ;)

2009-04-22 @ 20:19:10
URL: http://hajarunu.blogg.se/
Postat av: haTed

Grattis, du lyckas belysa problemen alla tampas med. Men någon lösning ser jag inte presenteras.



Jag tycker du skriver enkelt, många av dina argument kan vändas om. Men samtidigt måste jag ge dig bra med cred för att du för fram frågorna i ljuset i varje fall, tack för att du utnyttjar din position till nåt vettigt i kontrast mot övriga "deltagare" om jag ska försöka få in robinson på ett hörn ändå ;)



Keep up the good work.

2009-04-22 @ 21:45:23
URL: http://tedblu.blogg.se/
Postat av: Dave

"Vi förväntar oss att ni alla, när som helst, kan begå ett brott."

så säger jag varje dag på jobb. inom mig alltså. liten klick med mycket makt var det ja. someones gotta do the dirty business... ;)

2009-04-23 @ 09:49:32
URL: http://www.myspace.com/trevoltpunk
Postat av: Olle W

Fullt relevant må det kanske inte vara, och om du över huvud taget läser kommentarerna vet jag ju ej. Tänkte dock att denna länk skulle kunna vara lite kul för en så engagerad individ som du själv, både som trummis och samhällskritiker.



Forumet är för trummisar och i inlägget en bit ner, som jag själv tyckte var väldigt intressant, behandlar en man med alias Björnfot IPRED. Liksom hela tråden.



http://www.musikhuset.org/~tiger/phpBB2/viewtopic.php?t=11559&start=30&sid=9760030185f85307fced64444d420e7d



Din blogg har artat sig sedan förra gången, skitbra läsning. Kanske ska jag för en gång skulle följa en. :)

2009-04-24 @ 15:04:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0