Yad ho- Groja Ul!

Tecken finns att se för den som öppnar ögonen!

Synkronicitet kallas de otroliga sammanträffanden som nästan verkar onaturliga.
Du tänker på en gammal vän, rundar hörnet och springer rakt i famnen på nämda vän!
Du pratar med en polare om tvättstugebråk, springer på en annan polare på vägen som också börjar prata tvättstugebråk.
Du nynnar på en låt, vet inte riktigt vad artisten heter, slår på TV:n och vips! Videon går!

Min flickväns mamma predikade i tv i söndags.
En av hennes polare åkte tunnelbana idag och började prata med en total främling som säger:
Jag såg en så fantastisk predikan på tv i går...

Ni vet vad jag menar.

Vissa skulle uttrycka det som slump. Nu är det så, tror jag, att ordet "slump" bara än en i allra högsta grad språklig konstruktion, en extremt förenklande förklaringsmodell.
En genomsnittsskeptiker hade hävdat att man lägger märke till dessa sammanträffande därför att det avviker från det normala och att det är detta vi lägger märke till i vår inrutade vardag. Vidare skulle man också kunna argumentera att vår kulturella sfär är väldigt ovarierad och att vi rör oss i relativt snäva kretsar vilket i sin tur ökar sannolikheten för dessa inträffanden.

Man skulle också kunna säga såhär:

Det finns förmodligen väldigt, väldigt mycket vi ännu inte förstår och naturligtvis en väldig massa fenomen och företeelser som inte går att mäta eller väga.

Jag säger inte att jag har svaret på alla frågor, att jag vet någt särskilt hemligt eller fantastiskt. Jag bara säger att jag inte tänker avfärda någonting, varken åt ena eller andra hållet.

För "tro" är något man får bestämma sig för att göra. När man vill. I vilken omfattning som helst och det ordet innefattar att du själv bestämmer vad och hur mycket av det.

Men min flickvän är en väldigt vis och klok kvinna och jag har en enorm respekt för hennes uppfattning och åsikter om saker och ting och hon säger att om man ser många tecken så är man rätt spår i livet.

Dessutom säger Paulo Coelho samma sak, så då måste det ju stämma;-)

Men visst är det intressant att fundera kring? Att vetenskaparna inte nödvändigtvis behöver ha monopol på sanningen?
Att vi allihop faktiskt kan ha precis lika rätt, om vi vill?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Du är den vackraste jäveln i hela Skåne, nu förstår jag varför Robinson har så höga tittarsiffror.

Gillar trevolt btw, kom till punkrock rassle ;)

2009-04-20 @ 23:07:00
Postat av: Kire.

Den rosa osynliga enhörningen berörde min själ igår, och jag kände mig genast komplett.

2009-04-21 @ 01:20:37
Postat av: Kire.

Nej men allvarligt - slump, sammanträffanden, vad man nu bör kalla det, ska man börja se övernaturliga ting i triviala vardagliga saker så kan man redan packa kappsäcken och vandra hemåt. Att vara "rätt" baseras alltid på perspektivet, ja, men börjar man acceptera alla de olika syner folk kan ha på livet så kan man aldrig ta något seriöst igen. Du visste väl att dinosaurierna (T-rex specifikt) hade sina vassa tänder för att plocka kokosnötter i paradiset? och JA, detta är en villfarelse från min sida, men jag bjuder på det.

2009-04-21 @ 01:26:57
Postat av: ewe-lina

så många tecken jag fick igår, universum talade så tydligt till mig att jag började fundera på om jag utvecklat schizofreni. Din kvinna är mycket vis och jag tar ditt inlägg som ännu ett bevis på att jag är på rätt väg;)



kärlek

2009-04-21 @ 08:17:35
Postat av: Huskatt

Allt bör ifrågasättas.

Skrämmande nog är det mycket människor i stort "tror" är vetenskaplig fakta som inte är annat än en bra gissning.

2009-04-21 @ 10:04:43
Postat av: tess

mmmm helt klart finns där något... De du skriver e klokt å för mig en del i en sanning... ja tror inte på att ja lever så snävt så man ofta säger samma sak som maken eller att man råkar springa på just den man pratat om när man aldrig ser varann annars... ibland e de meningen å ja tror inte på någon GUD men ja tror på mig själv.... på min egna lilla tro där små spöken håller mig sällskap. Jag tror nämligen oxå att mycket finns runt oss som vi än inte vill eller kan förstå oss på. Tack för ett klokt inlägg...



Tess

2009-04-21 @ 10:58:30
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Silver

jaha, det var ju ett synnerligen märkligt inlägg, med tanke på vad jag råkat ut för. Söndag kväll: kollar inspelat Robinson. Måndag morgon: går till samåkningsbilen, funderar på programmet och på att, om jag skulle stöta på dig någonstans i Malmö, (jag vet ju inte vart du bor eller rör dig) skulle säga till dig att du är överlägsen och att jag hoppas att du vann(vinner)...

SÄtter mig i bilen och vem kommer cyklande??

Nu hade det kännts aningen fånigt att hoppa ur bilen och tror inte heller du uppskattat det vid den tiden på morgonen, men ändå...

Tyvärr

2009-04-21 @ 11:46:30
Postat av: eliz

hej, jag hejar på dig på robinson! =)

du skrev att du hade fibi för spindlar!

jag HATAR dem också!!! skit mkt!!!!!

2009-04-21 @ 13:34:13
URL: http://meeeblogg.blogg.se/
Postat av: troll

så med andra ord har jag inte fel när jag tror att alla planeter egentligen är stora drakar i dvala XD LoL

2009-04-21 @ 13:49:08
Postat av: Jessica

Alkemisten är en flummig bok.

2009-04-21 @ 15:13:14
URL: http://jessicajohansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

heeej vet ej om du kommer läsa detta inlägg för du får ju ändå så många :D

men hejar på dig i robsinson, hoppas du vinner hela :D

hejjjjja hejjja billing

2009-04-21 @ 16:22:06
Postat av: iris

Hej! jag har två frågor:

Vad var det första du åt när du kom hem?

har du förändrats som människa sen du kom hem?

kram

2009-04-21 @ 19:35:54
Postat av: Filibabba

Mmm mycket intressant det här! =)

2009-04-22 @ 17:26:52
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: jenny

www.united.nu

2009-04-23 @ 11:45:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0