Dje nacka soll!



Vegegården i Malmö. Världens bästa restaurang.
Vänster till höger: Min gravida syster Danne. Mors man Peter. Robinson-Billing. Min bror (mustaschen!). Min kära mor!

Måste bara- kolla så tramsiga VISSA är:



Och nu till Biznis:

Hjälpte brorsan att flytta i dag. Jobbigt men lite att bära.
Repade. Fett.
Stack till Adams studio (serietcknarstudio, fräsigt värre) och kopierade upp 700 flygblad inför spelningen på söndag.
Jag ska flänga runt som ett jehu på onsdag i STHLM på onsdag för att dela ut dessa. Få fatt i en, de är assnygga! Adam har tecknat.

Dagens nyheter: Vilket är det lägsta sättet att dumpa någon?
E-mail? Förmodligen.
Sms? Ännu värre.
Byta relationsstatus på Facebook?
We have a winner!

Smaka på det:
En vän till mig, märk väl i en samborelation, lade märke till att hans respektive efter en tids low tide i relationen hade ändrat sin relationsstatus på facebook.
Nu är inte jag den främste bland änglar alla gånger, men det tar verkligen inte från mig rätten att säga
WTF!!???
Jag vet att du läser det här och att du kommer att tycka att jag är sjukt orättvis.
Men det var du som började, som mina elever brukar säga.
Plus att ditt namn står inte med så det får du faktiskt bjuda på.

Någon av mina läsare kanske har andra roliga historier på temat? Värsta dumpning, grymmast attityd mot en partner som man redan avfärdat som ex utan att denne informerats formellt? Kom igen, dela med er!

Min flickvän och jag har en stående och gående diskussion som rör mänsklig natur som jag verkligen trasslat in mig totalt i...
Med risk för att ha missupfattat eller mentalt blockerat ut detaljer så går hennes tes ut på följade påstående:

Män är en smula lägre stående varelser därför att vi kategoriskt är avundsjuka på kvinnors förmåga att bära och föda barn.
Denna grundläggande skillnad mellan könen är en underliggande källa till otillräcklighetskänslor och mindervärdeskomplex hos det manliga könet och manifesterar sig KONSTANT genom elakheter och jävulskap, eller som man också kan säga, är roten till könsförtrycket.
Det skulle kunna argumenteras vidare att vi har någon form av överenskommelse om att pengar, makt, karriär, status och andra attribut som vi i det moderna västerländska kapitalistiska samhällsbygget  värderar högre än det förtjänar
bara är uttryck för denna otillräcklighet, denna avund.

Då är alltså dessa värden "vi" lagt i dessa ting inte bara skapade ur tomma intet- de finns inte ens!
Det är ju faktisk sant, pengars värde är bara det vi ger dom. Kändisskap, feta bilen, försäljningsstatistik.. det är egentligen inte värt något.
Men om jag förstått henne rätt innebär det även att det egentligen bara är män som bär upp detta fantasifoster-
och de kvinnor som av olika anledningar och på olika nivåer valt att spela med.
Men av olika skäl...

Därför spelar det egentligen ingen roll att a) kvinnor har lägre löner eller att b) kvinnodominerade yrken har lägre status. Det är nämligen dels a) ointressant dels b)  bara sant om man går med på det.
Vadå status? Vadå pengar?
Rätt coolt egentligen.
(klargörande: Baby är för lika lön för lika arbete. Baby vill att alla yrken ska värderas rätt...)

Hon argumenterar vidare att män över lag är en smula korkade jämfört med kvinnor över lag och att män över lag ställer till mer skit för kvinnor än vice versa. Lite svårt att inte hålla med henne där faktiskt...
(Visste ni till exempel att 90% av alla våldsbrott utförs av män?)

Det provocerande kommer egentligen först här(!):
Vi är inte i samma utsträckning kapabla att älska. Inte lika intensivt, inte lika äkta. Vi är inte skapta att nära, vi är inte skapta att skapa.
Vi är biologiska fångar i ett fängelse av undermålighet.

Hm.

Många och långa hetsiga diskussioner där...

Jag kommer med mitt högskoleblaha av empiriskt underbyggda argument, hämtar inspiration från olika skolor av ideér, surfar desperat mellan teoribildningar...
Hennes svar?
"Jaha? Och? Du har inte levt en sekund som kvinna. Det du läser i dina böcker är inte värt ett skit jämfört med att ha levt mitt liv!"
"Jaha? och?" Är en klassisk Cecilia, resten la jag till för det är typ det hon framför.

Jag tror att vi föds blanka.
Jag tror att vår genetiska uppsättning inte är något annat än förutsättningar som får sin betydelse först i mötet med kulturen, som ju är oerhört relativ.
Vi kan inte ens föreställa oss en tillräcklig mängd varianter på möjliga kulturella konstruktioner som skulle kunna kalla samhälle eftersom vi de facto är låsta och i tanken styrda av den vi växt upp i.
Jag tror att vi är en ras med två grundtyper där den ena har testiklar och den andra en livmoder men att detta är den ENDA givna skillnaden mellan könen. Alla andra uppkommer som sagt efter hand som vi möter en omvärld.

Detta innebär alltså att man kan föreställa sig ett teoretiskt scenario där ett nyfött barn placeras i en totalkonstruerad miljö a la "truman show" med vilka kulturyttringar, språk, traditioner, religioner, politiska system eller sociala konventioner som helst, skapade av hundratusen författare och utspelat av lika många av världens skickligaste och mest motiverade skådespelare som helst och ge...
vilka resultat som helst.

Vi är resultatet av vår omgivning och ingenting annat:

"Identiteten är summan av en livstid av sinnesintryck och som sådan i ständig förändring bortom vår egen kontroll"
Lägg därtill känslomässiga reaktioner, oförutsägbara hormoniella inflytande samt allehanda olyckshändelser...

Vi kan i alla fall enas om att varenda en av alla individer på hela jorden är totalt unika och OERSÄTTLIGA!!!!

Det är inte bara omöjligt att inte älska henne. Man bara måste!

Fan vad långt det blev.
God natt, om tre och en halv timme drar jag till STHLM för mer debatt.
Jag älskar dig Cecilia!!!!!!

Kommentarer
Postat av: bert

cool familj

2009-07-28 @ 23:50:31
Postat av: bert

cool familj

2009-07-28 @ 23:51:17
Postat av: bert

oops

2009-07-28 @ 23:51:50
Postat av: Wixy.

Värsta dumpning, haha. Sånt där var jobbigt då, men är roligt att titta tillbaka på nu. Blev dumpad genom ett skrivet brev några år sen, och då snackar vi inte av någon som bodde långt ifrån mig, utan någon som gick i paralellklassen. Vi gick i nian o.s.v, men hursomhelst, komma fram och lämna ett skrivetbrev någon gång i mitten va skoldagen kändes lite väl lågstadie må jag säga.



Fast hade min nuvarande dumpat mig genom att ändra facebook-status så hade jag nog undrat vad jag lyckats göra för fel. Det är verkligen lågt.

2009-07-29 @ 01:49:58
URL: http://adamantium.blogg.se/
Postat av: Magnus

Haha. Intressant.

2009-07-30 @ 02:56:21
Postat av: Millan

Haha joho då. Min kompis (nämner inga namn) dissade killen totalt. Svarade inte när han ringde eller smsade eller någonting. Så blev han fundersam och frågade mig. Och hon hade inte sagt något till mig eller nånting. Sen svarade hon på ett sms och undrade varför han var förbannad. Så fortsatte hon så till han dumpade henne för hon ville inte dumpa honom.

2009-07-30 @ 23:02:56
URL: http://herrwicked.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Heter din mammas man helming i efternamn? Om han gör det så är han en av de bästa lärarna jag har haft :)

2009-08-02 @ 23:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0