Tänk tänk...

Snubblade över en intressant fundering när jag tittade genom mina kommentarer...

Sport är ett bra exempel förresten:
Jag föreställer mig att inom gruppidrott har man regler för att matchen över huvudtaget ska kunna spelas och straff för den som bryter mot dessa. Straffen förefaller noga definierade liksom regelbrotten de utmöts för. En enväldig domare väljer hur det ska dömas.
Det jag finner intressant är att det verkar inte vara som så att straffen finns till för att det långsiktiga målet är att alla spelare en dag ska ha lärt sig och sluta bryta mot reglerna.
Det verkar inte ha ett brottspreventivt syfte, för i sådana fall antar jag att man vid det här laget hade haft en diskussion kring det eviga filmandet, att folk envisas med att "begå offside" (kan man ens säga så?) och så vidare...
Det verkar snarare vara så, att reglerna finns där för att brytas men att de kommer med ett pris. Man kan alltså, som spelar, iskallt kalkylera regelbrottets kostnad och väga det mot fördelen att begå det, med sannolikheten för att komma undan med det noggrannt invägd.

Scen två:
Samhället.
Vilket är syftet med det juridiska system vi konstruerat i det samhälle vi lever? Mitt perspektiv är västerlänningens, eller närmare bestämt svenskens, men tanken kan ändå följas en bit ut på linan.
Är tanken att vi ska sträva mot ett hederligt samhälle där endast omyndiga och sjuka människor begår brott?
Inte troligt.
Utgår konstruktionen från att en viss andel av medborgarna alltid kommer att begå brott?
Jag gissar att det förhåller sig på det viset.
Vad gör då konstruktionen åt detta? Eller har samhället i helhet en tyst överenskommelse om att vissa människor helt enkelt föds kriminella? För om det inte är så, då undrar jag vad vi ska göra åt kriminalitet?

Äh, egentligen är jag jätteonyanserad och tusen apor har redan suttit framför tusen skrivmaskiner i ämnet och jag tänker bara högt..
Ta till exempel ordet "brott", bara det rymmer tusen känslor, tusen handlingar och tusen olika motiv. Det går inte att samla alla handlingar som av en viss åsiktskategori stämplats som "mot majoritetens vilja" under ett och samma paraply.
För övrigt anser jag att vissa kriminella handlingar är en moralisk skyldighet, mer om det en annan dag.
Roligt att fundera kring dock!

(märkte ni att det blev fem tusen på meningar? Dåligt...)

Novellen rör på sig. Om den överhuvudtaget blir färdig ska Cecilia korrekturläsa den och få bestämma sig för om den är skrattretande banal eller om jag ska våga låta andra läsa den.
Jag har faktiskt skrivit en hel del... *skryt skryt*
Jag har en på lager som jag skrev för en novelltävling som jag kommer att lägga upp.. i morgon, tror jag!
Den är i stil med mitt valborgsinlägg fast på engelska.

I morgon sitter jag på tåget, ska bli så otroligt skönt att få träffa Baby igen. Det var alldeles för längesedan sist.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ser fram emot novellen :]

2009-05-07 @ 23:28:37
URL: http://goldenchange.blogg.se/
Postat av: Latmasken

Regler är till för att brytas Billig,, och jag är helt 100 på att alla sport stjärnor runt omkring i världen,, redan har kommit på det :D

2009-05-08 @ 07:21:28
Postat av: Latmasken

Billing*

2009-05-08 @ 07:22:03
Postat av: Huskatt

Vill man vinna för att man är bra, eller för att motståndaren är dålig?

2009-05-08 @ 07:37:30
URL: /http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: erik

jag vill läsa nu! ju...

2009-05-08 @ 09:40:34
Postat av: tess

Ja de måste ta å ha distansförhållande även om de går.... fast här hemma lever vi ihop men ändå isär på nå konstigt sätt..... ja når inte fram... HJÄLP typ //Tess

2009-05-08 @ 10:45:58
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Robban

Ramkvilla!?

Hej

Jag hörde att du kanske inte skulle med till Ramkvilla i helgen, synd. Jag hade verkligen sett fram emot att träffa dig. Du är ju fantastiskt klockren!

Ha de bra.

2009-05-08 @ 11:46:46
Postat av: Milo

Ha en underbar helg/vecka? med flickvännen! =)

Novellen ser jag fram emot!

2009-05-08 @ 11:51:49
URL: http://mlilja.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0