Heil Seitan!!

Idag gjorde vi Seitan!
...alltså vegetarisk köttersättning av gluten.
I butik eller på vegegården kallas det mock duck, vegetarisk kyckling och en massa annat. Här hemma kallas det zombiehjärna, grytbitar eller bara FUCKINGAWESOMECHEAPMEATWOOHOO!!
Eftersom min blogg är legendariskt tråkig har jag bestämt mig för att crank it up a notch med en bildserie:
Först tar man en påse vetemjöl special och tolv deciliter vatten...
...som man gör en nice deg av:
Sedan lägger man den i blöt i en timme. Degen smyckas med fördel med en snögubbes anletsdrag.
Därefter ska man skölja degen. Det tar en stund, men det är som när man färgar håret: Skölj tills
genomskinligt vatten kommer igenom! Görs lättast om man har en fru till hjälp men en partner, sambo eller nemesis går också bra.
Keep sköljing that motherfucker. Den byter konsistens och verkar vilja kollapsa totalt men skam den som ger sig!
Efter en stund är det inga kolhydrater kvar i degen som alltså blir ganska liten jämfört med vad vi började med. Det är bara proteinet kvar i den hjärnliknande klumpen.
(pictured: kryptonit för den glutenallergiske)
Här har min heta fru gjort grytbitar av hela härligheten.
Ner med alltihopa i 1½ L buljong med en näve kryddpeppar, ett lagerblad och lite pressad vitlök.
Det ska få sjuda i en timme. Under tiden kan man se walking dead.
Gluten... intolerant... ring... ambulans...
Och här vi slutligen en bunke vegetariska grytbitar som påminner ganska mycket om kyckling.
Mjölet kostade tjugo spänn och vi använde väl stadsgas och vatten för mindre än två kronor.
Detta skall vi nu experimentera med! Steka, fritera, ha i grytor... you name it!
Nästa vecka:
Erik McGyver och hans fru Kock von Frankenstein ger sig återigen på de där förbannade maränghelvetena. Missa inte detta!

Kommentarer
Postat av: SmonkAnna

Seitan är gott! Fast att göra det själv har jag har jag aldrig gett mig på, köper färdiga burkar i kinabutikerna runt Hötorget.

2010-11-30 @ 06:59:14
Postat av: teh FAther

Blidde det gott?



Vad blir det för protein mängd per 100g? och kolhyderater per 100g?



När man har vegetarisk flickvän och är mat intresserad så måste man vidga sina vyer.

2010-12-14 @ 12:08:19
Postat av: Moa

Åh, nice! Har länge velat prova göra egen seitan, måste verkligen ta tag i det snart. Använder man helt vanligt vetemjöl eller? I vissa recept har jag sett att man ska använda så kallat "glutenvetemjöl", men använde ni vanligt?

2010-12-24 @ 13:19:57
URL: http://moalindholm.blogspot.com
Postat av: Moa

Eller oj, såg nu att ni tagit "vetemjöl special", höhö. Du kan ignorera frågan i föregående kommentar ;)

2010-12-24 @ 13:20:56
URL: http://moalindholm.blogspot.com
Postat av: elin

Jag är förbannat road.. Allvarligt. Krävs en del för att få en inskränkt kirunabo att le, men det går bevisligen.

2011-01-31 @ 22:46:49
URL: http://breathinginreverse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0