dn.se

Nattliv vid medelhavet
"Ni ska skämmas över era kvinnor"
Bildtext och rubrik ovan är hämtade från DN.SE 15/ 2011 halv elva på kvällen. Under dessa fanns två länkar:
Svenska anmälde våldtäkt i Grekland. På den grekiska ambassaden i Stockholm är man inte imponerad över hur svenskor uppför sig i utlandet.
Anmälde våldtäkt – åtalas för förtal. Tänker inte åka till rättegången.
Artiklarna handlar, i omvänd turordning, om en Svensk turist som anmält att hon blivit utsatt för en våldtäkt i Grekland och efter att ha fått skador konstaterade av läkare gjort en anmälan, vilken resulterat i ingenting: mannen gick fri och gjorde en motanmälan om förtal. Någon vid Grekiska ambassaden fick i sin tur ett brev av en upprörd privatperson och svarade i stil med att "era kvinnor beter sig som luder när de turistar", dvs "skyll er själva, horor".
Det jag reagerade mest på var dock den osmakliga kompositionen av bild och innehåll: Att välja att lyfta dessa nyheter som de första man ser på dn.se:s första sida med det innehåll de har ger en känsla av upprörda känslor och orättvis behandling, men den där bilden alltså... den känns mer i linje med vad någon skulle säga vid Grekiska ambassaden. Eller?
Så jag skrev till chefredaktören på dn:
Hej!
Mitt namn är Erik Billing, student.
Jag smet förbi dn.se 22:29 idag, fredagen den 15 april -något jag för övrigt har för vana att göra ett par gånger om dagen, mycket bra sida- men reagerade den här gången ganska kraftigt. Ni hade valt att bildsätta en rubrik om en våldtäkt i Grekland på ett lite underligt sätt. Rubriken, som dessutom ackompanjerades av en underrubrik som antydde indignation kring Grekiskt rättsväsende och ambassadens kvinnosyn, var i sällskap av en bild med bildtexten "nattliv vid medelhavet" och föreställde en anonym ung kvinna i armarna på en man. Bilden var dessutom "ur fokus" på sett sätt som för mig konnoterar berusning. Med en rubriksätting som tar ställning mot hur ett våldtäktsoffer misstänkliggörs och motanmäls för förtal känns det mycket märkligt med ett bildval som antyder raka motsatsen, att det den Grekiska ambassadören hävdar om hur "Svenska kvinnor" beter sig utomlands, dvs att det sups och idkas lösaktighet förstärks genom detta bildval.
Jag undrar stillsamt: Hur gick resonemanget på redaktionen? Det kanske inte ens var något; "ta en bild som passar" och ansvarig nattarbetare fick fria händer och glömde tänka efter en extra gång? Med tanke på den generellt svåra balansgången mellan att rapportera sakligt och utan att ta ställning tycker jag att det i detta fallet balanserats ovanligt klumpigt, nästan efter devisen "två fel gör ett rätt". Kommentarer?
mvh
Erik Billing
Okej, jag insåg nu att det inte var Ambassadören som gjort uttalandet, men det spelar egentligen ingen roll för mina frågor.
Dessutom såg jag under tiden jag skrev detta blogginlägg att nyhetsflödet uppdaterats: Personen vid ambassaden som skrev så om "svenska turister" har tydligen fått sparken!
Rubriken har nu ändrats till "Kritiserade svenska kvinnor- sparkades"
Men bilden är kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0