Oss lärare emellan

Efter två fantastiska veckor på en mycket trevlig skola i Stockholm lider det på allvar mot vinterlov och jag kan bara säga:
Fan vad ball jag har haft! Underbara kids!

Två historier måste jag delge mina läsare:

Det har varit besöksvecka och barnens föräldrar föräldrar har varit och hälsat på.
En av våra gäster var en pensionerad So/Sv lärare i sjuttioårsåldern som efter att ha varit med på en av mina lektioner kom fram till mig och tryckte min hand i beundran och sa:
"När jag ser och hör dig undervisa blir jag sugen på att börja jobba igen!"

Hur gött är inte det att höra!!!

Min andra historia är av lite mer sadistiskt slag...

Vad gör man med en elev som när det är grupparbete vägrar delta i arbetet?
Jag hade en kille som var mycket mer intresserad av att tramsa, störa och vara allmänt icke-behjälplig under en No-laboration och det var minst sagt ett problem. Jag känner att om man slänger ut en elev ur klassrummet så är man kanske lite väl sträng och att säga till honom om och om igen - utan resultat - undergräver bara den lilla auktoritet jag som vikarie faktiskt har.

Så jag skickade honom på ett ärende. Jag bad honom om hjälp.
Jag sa:

"Kan inte du springa ner till träslöjden och låna ett ögonmått åt mig?"

Klassrummet blev lugnare i tio minuter och när han kom tillbaka hade han fått springa av sig en smula och var lite lugnare han också.
Dessutom fick vi skratta lite vilket avdramatiserade det ansträngda i vår
"skällande-lärarvikarie - olydig-elev" -relation

Något ögonmått hade han inte med sig. Träslöjdsläraren lät hälsa att de var utlånade redan, allihop...

Nästa gång ber jag om en synvinkel.

Kommentarer
Postat av: Dan

haha! ögonmått! :P

2009-12-11 @ 11:06:22
Postat av: Alan

Så sköna kids,,,,,,,

va är det för skitsnack.....



Du är bara en av alla dåliga förebilder inom skolverksamheten. Du får dom att tro att utseende och attityd är viktigt.



Sluta dalta med svartskallebarnen och skärp till dig o ta hand om dom barn som ligger ner o inte vågar vara framfusig....



Skäms

2009-12-12 @ 08:45:52
Postat av: Alan

Glömde bara säga en sak.....



Du som "varit" beroende med allt vad det innebär måste ju fan vakna och inse att fixeringen på dig själv och ditt utseende är också ett "missbruk"



Ge fan o sprid det till våra barn.

2009-12-12 @ 08:56:52
Postat av: Erik

Alan?



Jag förstår inte alls vad du menar, jag föreslår att du slutar skolka från SFI:n så du kan uttrycka dig lite mer specifikt (tydligt).



Ge fan i att kalla barn svartskallar, annars letar jag upp din pojkvän (Jimmie Åkesson) och töjer honom med en tändsticka så att han inte känner när du ligger med honom.

2009-12-12 @ 11:46:41
Postat av: Alan

Hej Erik.

Vad du vill göra med Jimmie Åkesson är helt upp till dig. Att du sedan har en "liten" skiter jag fullständigt i.



Vad det gäller "invandrarbarnen" står jag helt för min åsikt att dom flesta inte vet hur att föra sig.



Om du förnekar att "dom" tar väldigt stor plats i samhället (kriminalitet mm) så synd för dig. Satsa pengar, tid och insatser på våra svenska barn som idag har ett helvete både hemma och i skolan.



Vi har tid o kraft att dra ihop alla möjliga galor mm för personer utanför sverige. Självklart ska man hjälpa andra oavsett vem, var hur.



Men man får fan städa i sin egen garderob först.



Vart tredje svenskt barn bor och lever med missbrukande föräldrar, föräldrar som absolut inte borde vara föräldrar. Fråga Billing. Hur mycket resurser, galor läggs det på det?



Vart tredje svenskt barn är även på något sätt utsatt för sexuellt övergrepp. Hur mycket resurser, galor läggs det på det?

2009-12-12 @ 16:17:45
Postat av: T

var inte för taskig mot stackars alan.. han har uppenbarligen blivit tappad ner för en trappa som liten

2009-12-13 @ 02:08:29
Postat av: Alan

Ja, stackars mig.



Hellre tappad som liten än va helt bakom flötet som vissa. Visst landade människan på månen för över 40 år sen, men kan inte göra det idag med all teknologi vi har idag.



I skrivande stund så visar dom på tv4 sport om en neger som kan slåss. Han säger själv att "vi" invandrare lätt väljer fel väg i livet. Små blattingarna springer runt honom o är kaxiga. Hade inte kameran vart där så hade han skrämt iväg skiten.



Wake up man

Its so far 2009

2009-12-13 @ 03:16:12
Postat av: Erik

Alan, starta en egen blog.

Jag skiter i dig.

2009-12-13 @ 15:27:29
Postat av: STULNA BARN

En vän/bekant till mig driver denna blogg, i hopp om att hennes barn ska hitta henne.



- Hjälp till att sprida den, det är någonting som precis vem som helst kan göra. Det tar bara ett par sekunder och kostar inte ett öre.



(Vill inte tigga uppmärksamhet åt min vän hos "kändisar", men vi måste få fram budskapet på något vis).



2009-12-14 @ 23:02:08
URL: http://stulnabarn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0