När är det min tur?

Nobels fredspris delas numera ut för kapacitet och visioner.
Det går att få det för allt man tänker göra och har resurserna att genomföra.
Det luktar politik och agenda lång väg.

Om ni missat det-årets fredspris går till Barack Obama och en del av motiveringen handlar om visioner och framtidslöften. Det är ganska vågat att använda Nobels fredspris som någon slags sms-lån för att sätta press på en individ så att denne inte glömmer sina löften. "Vi ger dig priset nu om du lovar att hålla vad du lovat" som om Nobels fredspris är den sporre USA:s president kommer att motiveras tillräckligt av att vilja världens bästa.
Mahatma Gandhi och Olof Palme fick aldrig priset trots allt de faktiskt gjorde.
Jag kan lika gärna få det, jag har också visioner. Men det är klart, min autograf har inte makt att avveckla kärnvapen. Men jag hade gjort det utan att blinka till skillnad från årets fredspristagare.
Lech Walesa, en tidigare fredspristagare reagerade som jag: "Redan?"

Men men.

Nobelpriset är inte så jävla viktigt som de som delar ut det tycks tro. Inte heller världens samlade medier som hungrigt väntar på utnämningarna.

Helt okända individer världen över gör dagligen saker av ren medmänsklig kärlek, arbetar hårt utan världslig ersättning värd namnet för att göra livet drägligare för sina medmänniskor, för att främja fred och mänskliga rättigheter.
Vi har läkare utan gränser, ideella frivilliga i svält och miljökatastrofer, äkta altruister som utan kostym eller medalj reser sig upp för sin nästa och gör vad som krävs av inget annat än deras egna hjärtan.
Allt från dig som tar en minut att prata med aluma-försäljaren till de som delar med sig av det lilla de har till sin granne, från den som inte dricker sitt vatten själv till den som skänker allt de inte behöver.
Fredspriset går varje år till er men någon tar emot det i ert ställe.

För övrigt har jag sett om sagan om ringen igen, extended version och numera tycker jag att även den är för kort. Avatar har skadat mig.

På tisdag bär det iväg för att testa det senaste vaccinet mot svininfluensan, denna enorma lösnummerkrängande bluff .
Jag får betalt i alla fall så jag kommer att få äta nästa vecka:-)

Ha det fett tillsvidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0