Jul

"Det äldsta firandet av Jesus födelsedag man känner till är från Egypten på 200-talet. Men då var det den 20 maj man firade. På andra ställen firade man Jesus födelsedag den 19 eller 20 april, eller den 28 mars, eller den 10 eller 6 januari. Man hade helt enkelt ingen aning om när Jesus föddes.

Dock firade man i Rom sedan länge Saturnaliafestivalen sent i december. Då åt man, drack och festade om. Det fanns även en festival den 25 december med namnet Natalis Invicti – den obesegrades födelsedag. En passande dag att förlägga sin egen Guds födelsedag på, tyckte en del kristna potentater, för vem var mindre besegrad än Jesus? Så mer än 300 år efter Jesus död flyttade därför de kristna makthavarna firandet av Jesus födelsedag till den 25 december."

 

Och så vidare.

 

Å andra sidan är julen skitviktig för folk som är för mig skitviktiga, så i år har jag gjort en ansträngning för att inte grincha ihjäl deras julglädje med min nyktra skepsis till organiserad religion och kapitalism...

 

...så det kommer säkert sluta med att jag också blir en jävla julivrare med årens lopp. Skit också. Jag har ju ett barn till på väg och julen är barnens högtid bla bla bla... så för att inte måla svart på andras firande av denna meningslösa högtid spelar jag med och ju mer man spelar med desto mer gör man det till sitt eget...

 

Jag... kämpar emot... utan...

 

God Jul


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0