För att ha det sagt

Jag tänkte att när de väl gift sig skulle vi slippa höra mer om det, men nej.
Inte ens på sin smekmånad fick de vara ifred- bara ett par dagar senare hade de jagats ner av murvlar som på sant sportjournalistiskt manér krävde svar på frågan: "Hur känns det?"
Jag tycker att journalister beter sig som as, att en vinstdriven medieapparat aldrig, aldrig kan vara vare sig "objektiv" eller enbart "beskrivande". Men det var inte det jag tänkte på, Viktoria är väl förberedd och vet vad som väntas av henne i rollen som Svenska folkets slav och Daniel får väl anses varnad.
Jag tänkte snarare på den diskussion som uppstått i samband med det HELT skattefinansierade jättebröllopet (kungens privata förmögenhet har ackumulerats av undersåtarnas arbete, inte hans eget) kring en eventuell övergång till republik.
Jag kände att jag var tvungen att känna efter var jag själv står i frågan. Tanken på en republik kändes inte helt okej, den rimmade illa. Men betyder det att jag är rojalist?
Det tog inte lång tid att lägga rätt det lilla mentala pusslet och jag måste erkänna att jag blev tvungen att le åt min egen naivitet. Som vanligt rör det sig om rök och speglar, återigen är det en fråga om att söndra och härska.
Valet står inte mellan två ytterligheter, det gör ALDRIG det. Valet är formulerat för att alla andra kreativa utvägar skall vara svårfunna för den tänkande samhällsmedborgaren.
Fördelar med monarki:
Statschefen är densamma oavsett rådande trender/politiskt klimat. Det är stabilt
Traditioner är trygghet, trygghet passiviserar. Trygghet är motsatsen till rädsla(?)
Det är coolt att leva i ett sagoland
Skvallerpressen har något att leva av
Kungen blir inte korrupt på samma sätt som en president- utan reell makt strävar man sällan efter mer...
...plus att hans agerande inte kommer att grundas i rädslan att bli av med makt.
Varför ändra på något?
Statschefen kan representera nationen utan att det tar tid i anspråk som behövs till politiska processer
Fördelar med republik
Statschefen är folkvald. Det är en smula mer demokratiskt än att födas in i rollen!
Sverige kanske skulle anses en smula modernare internationellt?
Det skulle förändra skattekostnaden för statschefen, men ärligt talat tror jag inte det skulle bli så mycket billigare
Sverige kanske skulle anses en smula modernare av svenskarna?
Äh, jag vet inte. Vi har varit på Tom Tits i Södertälje hela dagen och Cecilia har somnat, jag försöker skriva något vettigt här men håller själv på och nickar till.
Min poäng är i alla fall att det inte spelar någon jävla roll om vi har monarki eller republik eller vad i helvete de nu kan komma på åt oss.
Det vi behöver är att trycka på reset, spola toaletten, göra om hela rasket från scratch. Vi behöver ingen kung, vi behöver ingen president.
Vi behöver inte ens någon statsminister.
(Helt ärligt behöver vi inte heller Iphone, laptop, hello kitty, big mac, plasma-TV, ps3, slimfast, brun utan sol...
men det örat vill ingen höra på, vi är så vana vid vår livsstil att det enda vi är överens om att vi inte behöver är planeten vi bor på)
Så skit i diskussionen om vi är republikaner eller rojalister. Den är bara till för att vi inte ska ha tid över att fråga oss själva om vi vill vara något annat än konsumenter.
Inga gudar, inga herrar.
Krossa kapitalismen.
Vi är kapabla, vi är förnuftiga-
och tyvärr, grundlurade.
God natt!

Kommentarer
Postat av: Erik Billing

Men var faan blev min styckeindelning av? Det här är ju bara för turkost rådjur!

2010-06-30 @ 22:30:07
Postat av: Fikon

"(Helt ärligt behöver vi inte heller Iphone, laptop, hello kitty, big mac, plasma-TV, ps3, slimfast, brun utan sol...

men det örat vill ingen höra på, vi är så vana vid vår livsstil att det enda vi är överens om att vi inte behöver är planeten vi bor på)"



Underbart! Underbart inlägg överlag.

2010-10-30 @ 17:05:32
URL: http://www.majskorv.deviantart.com
Postat av: Fikon

Ehum. Vill ju inte bara göra reklam för mig själv på din blogg, men min länk funkade ju inte. WTF. Jag är väl noob antar jag, men nu testar vi såhär...



Gillar din blogg mycket, få läsa dina tankar om olika saker. Du tänker häftigt. Kanske inte riktigt är en komplimang man lätt kan ta på allvar... Vad betyder det exakt, liksom. Men jag orkar inte dissikera det, så det får bli "häftigt". o.O Eller så tänker du mycket som jag, ofta... Jag hoppas iaf att den här bloggen återuppstår inom en snar framtid. Den är... multidimensionellt stimulerande. För att låta lite.. flummig kanske. Jaja.

2010-10-30 @ 17:20:05
URL: http://majskorv.deviantart.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0