Solig dag

Skönt med lite väder värt namnet, äntligen. Danne drog ut mig på picknink: Vi hoppade på första bästa buss ur stan och hade lite lunch i gräset i Dalby av alla ställen. Fint.
Saknar Cecilia.
Det värker lite i famnen där hon inte är. Fantomsmärtor?

Det är röd dag i morgon. Jag älskar mitt jobb och jag saknar kidsen som fan, men jag måste säga att det är förbannat gött med en arbetsvecka som börjar på en tisdag!!


Men apropå ingenting, att vara ung har egentligen ingenting med kronologisk ålder att göra, eller hur?
För visst är en människa som är femton år gammal i många avseenden "ung" men var går egentligen gränsen för att vara vuxen? Där är de flesta ganska överens om att det handlar om uppnådd erfarenhet, applicerade perspektiv eller vissa givna förhållningssätt.
Jag misstänker att det som ställer till det är att vi har en juridisk gräns som tydligt skiljer den vuxna och den icke vuxna åt.

Jag känner att balansgången är som följer: Ta ansvar för dina handlingar och deras konsekvenser. Klara av att göra rätt trots att det är jobbgt. Men samtidigt: Behåll ditt barnasinne, din öppenhet och din nyfikenhet.
Alltså: Ha god framförhållning men var spontan.

Jag säger såhär i stället:
Identifiera jantelagen. Skjut för att döda.
Gör något du är rädd för varje dag.
Älska din nästa.
Höj din röst.

Och låt för bövelen inte gnällspikar borra hål i dina öron.

Jag måste erkänna att varje gång någon hoppar på mig med sina småaktigheter så stör det mig i ungefär en millisekund, men jag ser till att smaka på den millisekunden så mycket det går för jag vill känna allt som kommer i min väg. Jag låter det inte påverka mig dock. Jag är för gammal för det.
Men jag tänker så här: Ju fler röster, dess högre måste den som vill tränga genom bruset vara.

Men framförallt: Du försöker inte såra mig, du försöker göra mig till dig, du bjuder upp till dans. Jag tänker inte svara med samma mynt, jag vill inte dansa efter din pipa. Jag är min egen tack så hemskt mycket.

Kommentarer
Postat av: Madde

Helt rätt Billing sj

börjar jag med i skolan på tisdag och det känns skönt att det är på tisdag tycker samma sätt som du gött:

2009-04-12 @ 21:04:15
Postat av: Maley

Måste säga till dig. Du är riktigt smart och jag hoppas du går riktigt långt i Robinson. Kan säga att du är nog den smartaste i hela programmet!

Och jag kan förstå att du retade upp dig på Mika och Jossan som hela tiden klagade och drog ner laget i skiten, eller i träsket kanske man kan säga ;>

Det hjälper varken dem själva eller andra i laget med allt klagande!



Heja dig!

2009-04-12 @ 21:06:00
URL: http://misstrash.blogg.se/
Postat av: Madde

2009-04-12 @ 23:13:17
URL: http://wwwmadelense.webblogg.se/
Postat av: sara

diggar din idé om att gnälla på de som gnäller, dubbelmoral i högsta grad....



och personangrepp tyder ju inte på någon mognad.

2009-04-13 @ 00:03:43
Postat av: FRÖKEN GRÖN

Du är nog den enda människan som jag har sett i någon dokusåpa, eller vad man nu skall kalla dessa program, med vettiga åsikter. Jag förstår naturligtvis att kanalen väljer klippen med er deltagare med stor omsorg. Alla har väl en roll att spela...



Men någonstans i detta måste det väl finnas korn av sanning?



Jag hoppas hur som helst att man får se mer av dig i framtiden på något sätt. Din röst behövs.





Jana

2009-04-13 @ 01:18:00
URL: http://kirkemandragora.blogg.se/
Postat av: Rattawut

Härligt att höra dig filosofera apropå ingenting! Fortsätt!

Fortsätt så!

Du är grym

2009-04-13 @ 01:56:41
Postat av: Hedvig

Tack Billing.

Är själv 15 år, och detta inlägget gav mig faktiskt en tankeställare.

Älskar din blogg. Fortsätt så!



/ Hedvig

2009-04-13 @ 02:35:13
Postat av: Huskatt

och du "vet" allt detta på grund av...att du är vuxen.

Kan riktigt höra en del protester (:

2009-04-13 @ 09:40:54
Postat av: sandra

Tack för detta blogginlägget,

det har gett även mig, som är 14, en tankeställare!

2009-04-13 @ 10:33:46
URL: http://weiiise.blogspot.com
Postat av: Jessie

Dina inlägg är grymt bra, säger som Maley att du verkar vara den smartaste i Robinson, och smartare än många andra också ;D

2009-04-13 @ 20:30:02
URL: http://xjessie.pointblog.se/
Postat av: celina

Tja Erik,

Jag är med dig i kampen mot jante. Idag har jag hörsammat ditt buskap att man ska göra något man är rädd för varje dag genom att bära hundhalsband på jobbet. Jag är rädd varenda sekund och det känns bra. Jag kämpar i övrigt med att leva efter devisen att det är jag själv som har kontroll över mitt eget liv. Det är svårare än man kan tro, men likt fan ska det göras.

2009-04-15 @ 08:56:20
URL: http://celina.blogg.se/
Postat av: Anonym

älskar din stil , du är för jävla skön asså !!

2009-04-19 @ 00:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0