Läxa över jullovet:

Jag har gått och funderat över en grej de senaste veckorna.

Det "finns" ju som bekant ett antal överliggande kategorier av konst, om man så får säga.

Musik - som kan vara instrumental eller sång, levande eller inspelad, improviserad eller programerad

Visuell gestaltning - som kan vara en tavla på ett galleri, grafitti på ett pendeltåg, en videoinstallation, ett fotografi-
men även "form"  och då tänker jag väl närmare på statyer och jigsaws fällor...

Dans - Behöver jag börja räkna upp? Hit tycker jag även hör saker som kroppsspråkspoesi, gymnastik, skådespeleri och andra kinestetiska uttrycksformer...

Samt ett miljontal jag helt oförskämt inte orkar räkna upp och dela in. Många tillhör flera kategorier eller är diskutabla. Andra tillhör hela överkategorier jag är för lat för att nämna. Poängen är att läsaren fattar vad jag är ute efter. Kategoriserade konstformer.

Nu vidare:

Nya uttryck och sedemera dess kanon (och, efter ytterligare förlupen tid, bespottade stackare som dristar sig att ställa sig utanför dessa) uppstår efter hand som tiden går men utvecklingen tycks med jämna mellanrum ta ett litet ryck framåt. Gärna när ny teknik så tillåter.
Videokonst är ett uppenbart exempel, techno ett annat.

Konsten är levande bla bla bla.

Frågan som ockuperat mina tankar på sistone:

Nya sätt att uttrycka sig på uppstår. Har några gamla försvunnit?

Jag upprepar: Finns det konstnärliga tekniker/genrer som slutat utövas?
Jag köper att det mesta är en utveckling av något annat, något tidigare, men har vi som ras helt släppt något?

Svårt att kontrollera... jag gissar att det fortfarande finns hällristare och runstensmakare. Jag utgår från att religiös konst som den såg ut innan renässansen ännu målas. Förhoppningsvis spelas ännu både folkmusik och swing...

Och så vidare.

Så, läxan över lovet blir alltså att söka efter försvunna konstformer. Extra guldstjärna till den som lokaliserar en bortglömd överkategori....


...och kom ihåg att det godkänns icke om konstformen överlevt in i modern tid i en evolutionerad form.
Okej, parfymerister av i dag arbetar inte som för tvåhundra år sedan, men konsten har inte förändrats så mycket att man kan hävda att de är två olika. Same same but different.

ps. Arkitekter är inte konstnärer ;-)

Kommentarer
Postat av: P

Räknas nedanstående underhållning som konstform?

Antar att det räknades på tiden då det begav sig, likväl som man gick på teater-

SVAR:

Gladiator var en slagskämpe under antikens Rom, som i underhållningssyfte tvingades kämpa på liv och död mot andra gladiatorer eller vilda djur inför publik.



/ P

2009-12-18 @ 14:44:17
URL: http://naturbarnets.blogg.se/
Postat av: Anders

Detta var en lurig läxa !!



Hur skall man hitta en konstform som försvunnit ?

Måste vara lika svårt som att leta efter en sak som inte funnits.



Mao din uppgift är omöjlig. Man kan ju inte ens tänka ut den konstform som inte längre utövas iom att om man kommer på en så kan man ge sig faan på att det är någon som fortfarande utöver densamma.



tjohej

2009-12-18 @ 23:05:20
URL: http://www.nerf99.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0