Flytta till Gambia?

Man läser och hör om paranoiaepidemin i USA-
politiskt, socialt och emotionellt handlar väldigt mycket om skräck!
Media tvångsmatar folk med skräckbilder, löpsedlarna skriker om hur farligt det är att vara vid liv och FOX har sin "threat level"-mätare som aldrig någonsin är grön...

Jag erkänner, jag brukade le åt sådana fånigheter.
Sedan fick vi Schengenavtalet, borgerlig regering, sverigedemokrater med en massa röster, FRA, Ipred...

Det bästa sättet att kontrollera en stor grupp är att peka åt något annat håll och säga: DÄR är hotet, titta vad farligt, se nu upp för fan annars stjäl dom all er självbestämmanderätt, tar ifrån er era rättigheter och gör er miserabla och förslavade.

Hitler, någon?

Allt detta gör de som har makten så att de obehindrat ska kunna stjäla all vår självbestämmanderätt, ta ifrån oss våra rättigheter och göra oss miserabla och förslavade.

Varför kommer detta på tal nu då, kanske ni undrar? Är inte detta samma subversiva smörja du alltid kommer dragande med?
Jo, det är det, men ingen fattar ju, så jag tjatar vidare:

Det är en väl förankrad myt att vi lever i en demokrati. Det är en lögn att vi skulle ha rättigheter eller lika värde.

Med det återigen upprapat kommer dagens anekdot.

Jag fick ett brev från MKB häromdagen. MKB är de feta asen som "äger" byggnaden vari det jag kallar mitt hem råkar vara situerat.
Jag behöver väl inte nämna det sjuka i att de tjänar pengar baserat endast på att de råkar äga något, en passiv handling? Att de höjer hyran varenda år som om de helt plötsligt, årligen, kommer på någon ny utgift de har för att sitta på arslet och äga mitt hem?

Hur som helst.

I brevet stod de att de tänkt börja låsa ytterporten dygnet runt i stället för som det tidigare varit, mellan 22.00 och 06.00.
Anledningen till det var något mummel i skägget om att "obehöriga" rört sig i området och att ungdomar från den närbelägna högstadieskolan "sprungit i trapphusen".
Tro fan det när man bor där...

Men okej, ett pedagogiskt problem skall tydligen ge mig matkasserelaterade svårigheter, visst.
Så nu svär jag varje gång jag kommer hem efter repan för jag kommer inte in genom porten för folk är paranoida och ser hellre människor de ännu inte träffat som potentiella hot än blivande vänner, en utveckling i vårt samhälle som ger mig rynkor i pannan.

Sedan kom nästa brev: Vi ska få porttelefon och nyckelbricka. Okej, då slipper jag springa ner och låsa upp för mina vänner. Det var redan kört med överraskningsbesök men nu kan folk åtminstone ringa upp.

De tror tydligen inte att skolungdomarna som ränner runt aldrig kommer komma på idén att busringa på porttelefoner..

Men hör på detta:
För att finansiera de ökade kostnaderna i samband med installationen av alla dessa mackapärer -deras idé - måste hyran höjas!
IGEN!
Kom igen, ni höjer ju den hela tiden! Kan ni inte ta en grabbnäve ur den hög med guld ni rimligen hunnit samla på er under årens lopp? Kan ni inte betala era förträffliga ideér om isolation själva?

Dessutom har de mage att bifoga en lapp där man kan kryssa i om man håller med om att detta behövs eller inte-
med en finstilt text om att de har all rätt i världen att fullkomligen skita i vad vi som hyresgäster tycker om saken!
Precis som alla de andra parodier på demokrati vi i västvärlden haft chansen att bekanta oss med:

De bestämmer sig för att vi ska få välja mellan en sak vi inte vill ha och en sak som inte är en sak utan helt enkelt bara så som vi haft det hittills och inte bett om att få förändrad, sedan säger de att de skiter i vad vi tycker och gör precis som de vill, som vanligt.

Bostadsbristen är lönsam för fastighetsbranchen, tror någon på allvar att den någonsin kommer att minska?

Slutklämmen kommer här:
Jag kom just hem från jobb och efter att ha stått och svurit en stund innan jag fått upp porten (jag har för många fickor och en handväska) såg jag när jag kommit in i trappen en lapp som fick mig att skratta.

Tydligen smyger en bedragare omkring i området och ringer på och ber om ett glas vatten, en kopp socker eller att få låna telefonen. När man sedan vänder ryggen till stjäl han/hon alla ens möbler och målar om ens badrum i grälla färger.
Eller något åt det hållet, jag hade svårt för att läsa klart, jag var nämligen upptagen med att bli förbannad över detta uppenbara skitsnack-
Ni har ju för fan låst porten för att just detta inte ska kunna hända!!!

Den enda slutsats jag kan dra är att allt är lögn från början till slut, det här handlar bara om att kunna pressa upp hyran lite mer genom att skrämma oss. Tyvärr leder det till sämre grannsämja och att folk litar mindre på varandra, men det skiter kapitalets rovdjur i.

Lita på varandra, snälla.


Och nu en liten fotnot:
Jag måste inte välja någonting, jag vill gärna ha hela kakan kvar efter att jag har ätit den.
Jag saknar Baby skitmycket och Trevolt är världens bästa band.
Jag tänker börja sakna henne mindre genom att spendera jävligt mycket mer tid med henne. Trevolt kommer att fortsätta spela, släppa skivor och överhuvudtaget vara det bästa jävla bandet sedan Ebba grön eller Dia Psalma.
Skillnaden är att SJ kommer att tjäna lite mer pengar och vi kommer att spela lite mer sällan, framför allt på ställen dit folk ändå inte kommer *pik pik*.

Lätt lätt!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Instämmer till fullo i ditt bitteraggressiva inlägg om mänsklighets förfall och frustration över vårt skendemokratiska samhälle. En liten fotnot till din fotnot. Allt du egentligen alltid behöver göra är att välja. Det är bara det att du väljer att inte välja mellan att ha kakan och äta upp den, but still- ett val.

Peace,Love and Understanding/ J

2009-06-10 @ 17:08:23
Postat av: Madde

Hoppas ni får en bra avslutingn på fredag

jag har redan sommarlov :=)

Mvh Madde

2009-06-10 @ 18:34:03
URL: http://webblogg.se
Postat av: Madde

:D

2009-06-10 @ 18:37:18
URL: http://wwwmedelnse.webblogg.se/
Postat av: Madde

så nu blev det rätt adress till min blogg!

2009-06-10 @ 18:38:25
URL: http://wwwmadelense.webblogg.se/
Postat av: Maja

Skönt att höra att du inte ska ge upp trevolt ;D

Och så låter du så positiv trots att du och din flickvän bor långt ifrån varandra. Det är bra! :D

hoppas det på nåt sätt ordnar sig så att ni i framtiden kommer kunna bo tillsammans.

Kram o kram igen!

2009-06-10 @ 21:09:45
Postat av: Elisabeth

PRECIS DETSAMMA har hänt, där jag bor!!!!

Vi är URFÖRBANNADE, för dessutom tvingas vi boka tvättider elektroniskt med tagg + lösenord, som fastighetskontoret ska ha tillgång till!!

ALLT ska registreras: när vi går och kommer osv, för varje lägenhetstagg är inprogrammerad på något djävulskt vis efter lägenhetsnummer.

Allt lagras, men ska bara användas "vid oegentligheter" och då av polis.

De har byggt löjligt rangliga grindar och staket runt hela området, så att man får skämmas för att bo här. Så att vi ska känna oss trygga!!!!

Vi har ALDRIG känt oss otrygga.

Vi "får lov vistas tillsammans med våra gäster på området", vilket ju är grandiost!!

Man kommer knappi in och ut ur området, och min fru är alltid packad som en åsna - IFALL hon skulle få för sig rätta extra hemma!!! - och hon har ett fasligt sjå komma in på eftermiddagarna.

Min 12-årings kompisar säger:

- VA, är det farligt hos Er?

TILL MIN STORA SKADEGLÄDJE har grindarna förstörts flera gånger redan!!! Naiv skadeglädje givetvis, då alla nya grindar förstås ska betalas av oss på området. Men mitt svarta hjärta gläds ändå åt att allt går åt pipsvängen till och förosakar besvär för de självutnämnda skitpotentaterna. De trivs nämligen INTE, när deras prestige naggas i kanten, vilket söndriga grindar bidrar till. Om det ser löjligt ut med staket och grindar, ser det naturligtvis ÖVERLÖJLIGT ut med staket och uppbrutna grindar....

Nej, någon trygghet har vi inte saknat tidigare.

Nu, däremot, lever vi med risken att samtliga grindar skulle fungera och det samtidigt skulle råka bli strömavbrott, för då kommer vi inte ut!!

Ja, man kan ju alltid klättra över förstås, och vara hjälpsam och boxa över fastighetens gamla.

Vår närmsta granne är 88 år och har rullator, och nog skulle jag kunna dra henne över staketet alltid, om frugan tog emot på andra sidan. Rullatorn tål kanske stötar?

Trivseln var stor tidigare på området.

Nu vet jag inte, vad jag ska säga...

xxxxxxxxxxxx

Visst är det precis så, som Du beskriver det, i USA.

Och effektivt trycks folk ner och börjar rädas i stort sett allt.

Och dessa vansinniga skyltar överallt, som varnar för de mest märkliga faror, tex finns en en bit från San Fransisco som varnar för uppslängda delfiner på motorvägen och i samma andetag förbjuder folk att slänga upp delfiner på vägen!!!

Man kan få för sig, att man hallucinerar, när man ser sådana skyltar....

VISST lever vi i en låtsasdemokratiskt och skenbart jämställt land!!! ABSOLUT!

Ändå är det bättre än väldigt många länder. Än så länge.

Men Allemansrätten är väl snart för bra för att vara sann?!

xxxx

GRATTIS till ett superbra val!!

Jag håller med Jennie ovan, om att Du VISST gjort ett val. Ett ANNORLUNDA val, men ändock ett val.

Det finns i stort sett alltid fler lösningsförslag än vi inbillar oss. Det gäller bara att klara av att vidga sig tillräckligt, så att man ser möjligheterna.

DET KAN DU, ERIK!!!!

Och det gör mig oändligt glad, ska Du veta!!

2009-06-10 @ 22:44:59
Postat av: Huskatt

Den minskande empatin och tilliten är skrämmande.

Alla är så rädd. Men för VAD?

2009-06-11 @ 13:36:25
URL: /http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Robin

Hmmm...Vi borde starta ett parti. Om folk vore lite mindre hjärndöda så kunde man faktiskt ändrat på en hel del

2009-06-11 @ 16:55:12
Postat av: Chrille

Håller med Robin varför inte starta ett parti. Förresten Erik B jag träffade dig på Heron City med mina syskon Felicia och Santino om du minns.Keep on rocking! :)

2009-06-11 @ 19:45:44
URL: http://chrilleboyz.blogg.se/
Postat av: Fetaosten

Ang grannsämja, funderingar från 2007: Ibland när man tittar in i ett hyreshus kan man se hur tv.n står på i vardagsrummen, man ser familjer, ensamma, äldre, ynlingar etc sitter framför dumburken. Samma program i varje ruta, eller iaf många som ser samma och ofta samma tid varje dag...repetion.

Tanken: Om man skulle sätta upp lapp i trappan- "IKVÄLL ROBINSSON HOS KARLSSON PÅ VÅNING 2!!"

Vinning: miljövänligare , grannsämja och mindre isolation.

Fred

2009-06-12 @ 10:55:42
Postat av: Karl

Nytt jobb skulle kanske vara politiker? Låter förmodligen inte så lockande men du har precis rätt i vad du skriver och skulle passa perfekt som politiker.

2009-06-17 @ 23:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0