Al quaida

Så, nu har asen på FRA fått upp ögonen. Läs gärna resten också era svin...
Och när ni är klara med min blogg, läs då "1984", en alldeles fantastisk bok ni aldrig hört talas om av en kille som heter George Orwell.
ps. den går säkert att ladda ner som ljudbok.

Jag skrev en krönika till en tidning men de ville inte ha den, så jag publicerar den här i stället:


Det viktiga med Punk som begrepp är att det bara kan definieras av var och en: Det är dess kärna och centrala budskap. I resten av min text där jag formulerar mig på ett beskrivande sätt skall alltid mellan raderna läsas: "Som jag ser det, giltigt endast för mig".

Jag tror inte på att det skulle finnas en enda, slutgiltig sanning, för om jag skulle tro det skulle jag redan ha stelnat och dött inombords.


Vi lever i en värld som sakta men säkert förändras. Den har alltid förändrats och kommer alltid att göra det - förändring är det enda som är konstant. Varenda individ är en fullvärdig världsmedborgare vars känslor och samlade livserfarenhet, relationer, drömmar och åsikter är lika giltiga och alltid, alltid lika mycket värda. Därför kan all denna förändring verka förvirrande, främmande och rent av leda till en känsla av maktlöshet hos individen, för det vi idag kallar "den samlade mänskligheten" utgörs inte av summan av alla människor.

Den utgörs av egenintressen som har olika styrka, olika höga röster och dessa röster tycks vara mer egocentriska ju högre de är.

Vissa individer utgörs av företag eller nationer, intresseföreningar eller politiska grupperingar.

Ett okänt antal av dessa propagerar för sin version av verklighetsbeskrivningen, de vill att alla andra ska se världen på samma sätt som de, eller ännu värre: som de skulle föredra att vi ser världen.

Det finns religiösa företrädare som säljer en bild av världen och mänskligheten, det finns kapitalister, kommunister, fascister, politiker, lärare, poliser, föräldrar, chefer och alla möjliga andra människor som på olika sätt strävar efter samma sak: att kontrollera dig och mig: oss alla. För sina egna, själviska syften

Mitt i allt samman står du, till synes ensam. Men det är du inte. Frihetstörst är en allmänmänsklig företeelse och du har inte fel bara för att du innerst inne insett att du är fullt kapabel att själv fatta beslut som rör ditt liv och att du ytterst är ointresserad av att parasitera på andra tänkande individer:

Vi vill egentligen alltid alla andra väl.

Jag tänker inte låta någon lura i mig något annat.


För mig är det vad det innebär att vara punkare.


För jag behöver ingen att klappa mig på huvudet och säga åt mig vad jag ska tänka och känna.

För jag behöver inte tvångsmatas skönhetsideal, imperialism, rasism, I-landshybris, överflödsbehov, karriärångest eller könsförtryck.

För jag föddes med en oändlig potential att veta bättre.

Precis som alla andra.

Hoppas den smakar:-)

Åh, och en sak till -eller två:

En före detta gymnasielärare of mine har hört av sig i lite olika kanaler. Jag läser, nickar och ler. Keep it up!

Och till alla er som funderar på att söka till robinson...
Inte för att verka störig eller besserwissrig, men tror ni att...
a) Jag bad tidigare deltagare om råd?
b) att du skulle behöva det?

Jag hoppas inte jag trampar någon på tårna nu, men antingen så ansöker du helt för egen maskin och kommer med...
eller också inte, och i såfall:
Fuckem! Deras förlust!

Lycka till med ansökan!

OaO


Kommentarer
Postat av: caroline "sweep" karlsson

men dina idoler vill att du klappar dom på huvudet så dom ska våga söka till robinson för att du, deras idol sagt åt dom att dom kan :D

2009-05-04 @ 23:54:22
URL: http://lekmedmig.blogg.se/
Postat av: Anonym

Klart man läst 1984,men man är ju en äldre årgång,som tvingades läsa den i skolan på den tiden ,det var aktuellt.

2009-05-05 @ 00:29:41
Postat av: sandra

Klart man läser den! helt sjukt bra, lika bra som din.

Punk is the shit, man kan inte sluta lyssna på det.

2009-05-05 @ 08:41:57
URL: http://parangan.blogspot.com
Postat av: DNME

Ha ha! Tur att du inte sa det här innan du blev TV-kungen. Uppviglare som du får inte synas i rutan ;)



Helt rätt! Den svåraste kampen idag är att inte köpa den förljugna världsbild som tvingas på oss, utan skapa sin egen.



Till alla yngre: De äldre har inte blivit visare, de har bara glömt!

2009-05-05 @ 09:35:47
URL: http://dnme616.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Så har Du mig här igen, Erik!

Jag respekterar, att Du vill att jag ska höra av mig så här officiellt, men det begränsar mig inte så litet. Jag har redan antytt att jag har andras integritet att ta hänsyn till - för egen del gör det mig inget alls, att det jag skriver kan läsas av alla!

Vet Du, jag skulle vilja skänka Dig några böcker, om jag får?

De är INTE pådyvlande till sin form eller till sitt innehåll, utan tvärtom nedtonande och i linje med Dina ståndpunkter. Jag tror, att Du skulle ha glädje av dem, och jag tycker om att ge vidare av fina saker i livet. Som ett slags mänsklig stafettpinne. See?

Jag vet inte var Du bor, men jag kan kanske sända dem till Linnéskolan, innan Du hinner sluta arbeta där?

Jag vill TYDLIGT markera, att gåvan inte förpliktigar till något som helst. Jag vet, att det anses märkligt här i Sverige, att ge utan hakar och baktankar, men det har aldrig stoppat mig! De som verkligen, verkligen känner mig,vet att jag mycket medvetet valt att fungera så här. Ja, jag ger, vad jag förmår åt dem jag vill och åt dem jag tycker behöver det. Varför skulle jag inte, den korta tid jag vandrar här, när jag nu väl är här?!

Vet Du, jag blev SÅ GLAD åt dagens inlägg!!!!!

Inte visste jag, att jag var punkare.....

Men jag minns tydligt, hur jag instängd i garderob som liten och med monstruöst stark och oberäknelig bokstavstrogen prästfader utanför, beredd fortsätta övergreppen om jag för mycket skulle kippa efter luft och be om att få komma ut, tänkte:

Jag har bara mig själv.

ALDRIG som mina föräldrar!

På detta följde vid annat tillfälle tankegången den befriande och starka:

Jag är inte fy skam att ha!

Jag må vara fysiskt inlåst, men min TANKE är fri och min!!!!

Jag har sedan använt mig av dessa insikter hela resten av mitt liv.

De har varit befriande, men också förpliktigande och för mig själv många gånger obekväma. Men det har på inga vis kunnat hjälpas, för någon annan väg att gå och vara på har aldrig ens kommit ifråga.

Då skulle jag ju i förlängningen förnekat min egen och andras frihet!

Jag har sökt stöd, tröst och sparring i andras texter. Inte minst i musiktexter.

Jag tror också, att människan i grunden vill andra väl. Vad som går fel så ofta, kan diskuteras i spaltmetrar.

Vad som gått fel hos mig själv emellanåt, har jag ansträngt mig förstå och rätta till. Att vara medveten är alltid ett steg framåt. Att aktivt välja det man kommit fram till är det rätta, trots obekvämlighet privat, är ännu ett steg framåt.

Så tar man ( jag) sig fram bit för bit för bit.

Att ta makten över sitt liv, KAN vara det svåraste som finns ibland, Erik!

Har Du varit riktigt, riktigt rädd? Rädd mista livet?

Det var jag från spädaste barndomsår och fram tills vid dryga 30 års ålder, och det med rätta. Rädsla är det första jag minns faktiskt.

Rädsla och totalt utanförskap, ratad av båda mina biologiska föräldrar, som jag var.

Men det var då, och nu är nu.

Jag överlevde och jag växte i mod.

Mod och styrka har jag önskat för mina barn, samtidigt som jag älskat dem så villkorslöst en människa är förmögen.

Med STOR GLÄDJE har jag sett detta ge resultat!!!

Starka tjejer har jag!

När jag gick på Lärarhögskolan, var min äldsta född och 2 år gammal.Precis i början av den första terminen, skulle vi ha presentationslekar för varandra på pedagogiken.

Uppdrag: Skriv ett enda ord, Du önskar för Ditt barn, om/när Du får ett!

Jag minns att ordet 'lycka' översvämmade tavlan skrivet härs och tvärs med olika handstilar.

BARA jag hade skrivit något annat, nämligen 'styrka'.

Läraren sa, att han direkt kunde se, vem som hade barn redan och så pekade han på mitt ord.

Mina klasskompisar var misslynta för att jag tydligen inte önskade mitt barn lycka!!!! Detta var det ytligaste jag hört. Anklagelser haglade över mig, och alla visste redan, vem jag var av denna märkliga presentationslek.

Jag förstår, om Du blivit uttråkad och trött av denna kommentar, och jag tycker nästan synd om övriga, som behövt läsa det här.

( Förhoppningsvis har de bara skummat igenom!)

Man skulle lätt kunna få för sig, vid genomläsningen av den här kommentaren, att jag är en självömkande och allmänt sorglig figur.

Då skulle man se mig barnsla mig dagligen och höra mina alltför högljudda livsglädjeskratt!

Paradoxer OCH ständig förändring är det konstanta här i livet.

Jag ska låta bli kommentera på ett tag, jag lovar.

ALLT gott och kramarna!

2009-05-05 @ 10:41:30
Postat av: Elli

hum.. okej, först känndes det som att du trampade mig på tårna. Men sen när jag känt efter lite så vare nog mer en spark i baken =) det känns fair, såklart ska jag komma med utan massa onödiga tips. och om det nu visar sig att jag faktiskt kommer me kan jag skratta alla i ansiktet och vara glad över att jag tamefan klarade det helt själv! :D

2009-05-05 @ 11:31:34
Postat av: rebecca

jag ville bara säga du var sjukt bra i robinsson kolla in min blogg vetja

2009-05-05 @ 12:13:46
URL: http://kungisaksson.blogg.se/
Postat av: Maria

Nån gång i framtiden Ska jag va med i Robinson..! och då ska jag ha dig Erik i bakhuvudet. För ja..visst kan man säga att din stil där..den var mkt överlägsen.

Hoppas du själv dyker upp i tv-rutan snart :] Så länge får jag väl nöja mig med musiken att lyssna på, för inte har du några spelningar i närheten heller... Trevolt är mkt bra!

2009-05-05 @ 15:58:26
URL: http://goldenchange.blogg.se/
Postat av: Milo

Vad roligt att hitta din blogg! Jag följer Robinson, och tyckte det var trist att du inte blev kvar. Du var min enda favorit. Jag ville att du skulle vinna. Du har sunda åsikter, bra tänkande, är mänsklig och du verkade vara jävligt ödmjuk. Jag skrev ett blogginlägg om dig en dag, http://mlilja.net/2009/04/12/gnallig-overklass/

Vet inte om du ens är intresserad av att läsa, s men där har du adressen iaf.



Whatever, jag kommer att trilla in här fler ggr och läsa om ditt liv och din musik osv. Hoppas du och flickvännen kan flytta närmare, vet hur det är med distansförhållande, och jag höll på att gå sönder. Finns det någonstans där man kan lyssna på er musik? Jag älskar punk!



Kram Milo

2009-05-05 @ 16:33:25
URL: http://mlilja.net
Postat av: Milo

Jag hittade efter lite mer läsande här, länken till Trevolts sida... JÄVLAR vad bra ni är!!! Var kan man köpa????? VILL HA!

2009-05-05 @ 16:44:45
URL: http://mlilja.net
Postat av: julia

Kan du inte ha en frågestund? :D

Du skriver ett inlägg om att du ska ha det, så folk ser. så får vi ställa de frågor vi vill, men du ska inte visa dom för någon tills du laddar upp frågorna och svaren under de ^^

2009-05-05 @ 17:43:28
Postat av: Maley

Du är grym, jag är mållös. Du är en vettig människa!

2009-05-05 @ 18:09:30
URL: http://misstrash.blogg.se/
Postat av: anna

alla borde ha en Billing som lärare i skolan.

2009-05-05 @ 18:42:17
URL: http://wargaflicka.se
Postat av: "Alice"

Håller med Anna "Alla borde he en Billing som lärare i skolan", då skulle det hända lite mer på min skolla, inte för att det inte går en ennda dag utan att något småste hända. Men lärarna kanske skulle bli lite roligare???

2009-05-06 @ 18:32:40
Postat av: Spock

Haha, Jag jobbar inte på FRA, men den rubriken var fan absolutklickmåste. Själv såg jag V for Vendetta igår, på en lagligt inköpt DVD.

Kan också helt klart rekommenderas (både som serie och film)

2009-05-31 @ 21:10:03
URL: http://www.metrobloggen.se/robinson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0