Nu blev det helgen

Såja, ännu en arbetsvecka avbetad.

Fy fan vad högstadieelever kan bete sig som S-V-I-N!!!!
Egentligen borde man se till att komma in i rixdagen...
Då skulle jag avbryta alla kvinnor som talade, slå alla feta politiker i nacken och göra grymtande läten, klämma kvinnliga ledamöter på pattarna och skratta rått när de försökte komma undan, hälla mjölk över dom i matsalen, spotta i trapphuset med målet att träffa folk, spreja hakkors på väggarna, sparka folk på måfå, sno andras anteckningar och rita kukar på dom, skriva mitt namn på andras pappersarbete, busringa på deras tjänstetelefoner, kommentera deras mammors sexliv, knuffa omkull folk i korridorerna, låsa dörren inifrån så vissa kom för sent till voteringar, systematiskt trakassera vissa jag valt ut för att de är fula....

Det känns som om jag arbetar på ett sånt där Amerikanskt fängelse man ser i filmer och teveserier. Ibland.
Ofta är det underbart utvecklande och många av eleverna beter sig civiliserat, kärleksfullt och solidariskt även mot främlingar.
Men dom där monstren...

Omständigheter är endast förklarande, inte ursäktande: Felet ligger inte hos de elever som mår dåligt, inte fått lära sig annat eller är slavar under missriktade försvarsmekanismer.
Men jag är också människa. Jag blir arg, helt enkelt.
Det är mycket som är skitbra i den svenska skolan, men naturligtvis även massor som är fucked up.

Det som gör att gränsen går för mig, det är alla de kollegor till mig som med jävla flit och medvetet går emot våra styrdokument, avviker från vår gemensamma värdegrund för att de har gett upp för längesedan; "pedagoger" som fortsätter att gå till jobb år efter år för att de vant sig vid lönekuvertet eller...
ibland undrar jag om de rent av gör det för att hämnas?
"jag är en hoptorkad bitterfitta som hatar mitt liv och fan ta alla andra som är på väg mot lycka"

Skolledningar i hela landet, skärp er. Våga avskeda kassa lärare.
Lärarfacken- glöm inte att uppdraget att fostra nästa generation är moraliskt viktigare än era arbetsrättsliga insatster.
Politikeras.....
Våga bara. Våga bara höja era egna löner samtidigt som ni skär ner på skolan.
En enda elevs sabbade utbildning och eller mentala hälsa har en potentiell sjusiffrig prislapp, glöm inte det.


Nu har jag skrivit av mig. Skönt.
Ikväll: DJ:a på deep. Ball.
I morgon: Musikvideoinspelning på kajplats klockan ett. "I dina ögon" är låten. Missat det?
www.myspace.com/trevoltpunk

PoK

Kommentarer
Postat av: Madde

det är snart semster Billing sommar lov skönt

tack för autografen på skivan Mvh Madde

2009-05-15 @ 18:13:51
URL: http://wwwmadelense.webblogg.se/
Postat av: Hanna

"jag är en hoptorkad bitterfitta som hatar mitt liv och fan ta alla andra som är på väg mot lycka"



Det där var det roligaste jag har hört på länge. Så klockrent! Det är en såndär kommentar man bara skulle kunna citera hundra gånger om, och fortfarande skratta lika mycket åt.

2009-05-15 @ 19:19:08
URL: http://geminao.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Hoppas det känns bättre. :) Bra lärare växer inte på träd och det har det väl aldrig gjort.

Arslen finns överallt.

2009-05-15 @ 19:25:30
URL: /http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: p

Bra skrivet, håller med dig av erfarenhet av lärare som varken förstår, lyssnar eller bryr sig.

2009-05-15 @ 21:27:11
Postat av: Johanna

Bra skrivet, verkligen. Det känns ibland som folk fastnar i ett sätt att leva. Man blir blind för alla möjligheter som finns. Som lärare kan man verkligen påverka, då gäller det att inte missbruka den möjligheten.

2009-05-15 @ 23:20:52
URL: http://lindton.bloggsida.se
Postat av: Christoffer

Jag lånar ditt citat i slutet av ditt inlägg om det är lugnt ;) Helt klockrent.

2009-05-16 @ 07:52:10
Postat av: Maria

Fyfan va härligt skrivet!! "En enda elevs sabbade utbildning och eller mentala hälsa har en potentiell sjusiffrig prislapp, glöm inte det." Helt underbart! och så sant! jag säger; Ta tag i ungdomarna som visar tecken på psykisk/fysisk ohälsa och hjälp dom komma ur skiten! Det finns självklart anledningar till varför vissa ungdomar beter sig som "SVIN!" De behöver hjälp..! Pst; följer din blogg kontinuerligt! för det mesta är jag helt förundrad och positivt inställd över det du skriver, och ett och annat skratt kommer fram också när jag läser det du skrivit. Keep up the good work! hälsningar / Maria

2009-05-16 @ 13:26:06
Postat av: L

Blir glad i hela magen. Du ger mig energi till mitt egna fortsatta ställningstagande, åt alla håll och kanter. När skall till exempel politikerna förstå att allt inte är besvärliga elevers skull. Det finns alltid en bakgrund!

Det finns alldeles för många martyrer till pedagoger i den svenska skolan, livrädda för att bli synliga och få insikt om vad deras egna beteende faktiskt ställer till med.

Hur en lärare slutligen hämnas? Genom betygsättningen så klart...

För något år sedan ändrades betyget icke godkänd till icke godkänt. Surt för många lärare och en liten liten bit på rätt väg för eleven.

2009-05-16 @ 13:50:39
Postat av: bäckabarnen

hejsan erik!

du kanske har fått vår komentar på tv4.se,

men vi tänkte att det va bättre att skriva här så vi skriver det på två ställen,

jaaa fortfarande står vår fråga still,

vill du komma till bäckagård ='D?

2009-05-17 @ 10:31:02
URL: http://tidsmaskinen.blogg.se/
Postat av: Kire.

Man kan inte undvika att tänka på TeacherOnizuka" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/GreatTeacherOnizuka i detta sammanhang o/

2009-05-17 @ 11:37:07
Postat av: Kire.

Fast wikipedia-länkar verkar inte uppskattas i detta format..

2009-05-17 @ 11:38:15
Postat av: tess

Grejjen är ju att det måste finnas mera föräldraansvar... många föräldrar låter ju sina barn bete sig hur som... Jag ser ju hur min son får ta mycket skit för att han vågar sticka ut... å det är fan inte klokt. Hans pappa börjar bli rädd för vad som händer näst... ska han bli ihjälsparkad för att han har rosa hår??? Nej det är hemskt hur det blitt och lärare och föräldrar vågar inte säga ifrån för rädslan att bli anmälda... de e fan inte klokt. //Tess

2009-05-19 @ 09:25:17
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vet att yttre omständigheter kan spela stor roll, men eleverna har ett eget ansvar också. Lärare blir utsatta för skit från olika håll, dels från "frustrerade" elever (och ibland deras äckligt partiska curlingföräldrar), dels skolledningen och politikerna som skyller alla skolans RESURSPROBLEM på lärarna. Där sitter de på sina välbärgade fetrövar och påstår att lärare ska betygsättas. VANVETT!

//Barn till en jävligt trakasserad lärare

PS: Billing, du är cool och vältalig som få!

2009-05-23 @ 23:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0