Mycket på en gång

Kom till Stockholm i onsdags. Det var mysigt, Baby kom och mötte mig på stationen: Hon lyckas alltid vara vackrare än någonsin.

Den dagen var bara härlig och trevlig och på kvällen regnade det.

Nästa dag var även den trevlig, men den hade med sig ett antal telefonsamtal. Min telefon brukar inte ringa så mycket rent allmänt och verkligen inte när jag är i Stockholm. Det brukar vara Cecilia som ringer eller också handlar det om dagens repa och när jag är i Stockholm så repar jag ändå inte och...
Nu babblar jag. Men låt oss, inspirerade av Tarantino - vi såg Inglorious basterds i torsdags och FAN vad bra den är - dela in dagens blogg i kapitel.
Som sagt, medan vi såg denna underbara film ringde telefonen oavbrutet. Jag fick ringa tillbaka tre personer när den var slut.

Danne, min syster
Mor, min mor
David, sångare och basist i Trevolt


Danne ringde för att berätta att min A-kasseansökan studsat igen. De ville ha ytterligare kompletterande uppgifter, så det kommer dröja ännu längre innan min privatekonomi kommer på fötter. Jag klarar mig på mina sparpengar ett tag till och jag har en del vikariat på G, men man får ont i magen av att vara arbetslös. Jag hatar osäkerheten. Jag måste ha råd att pendla mellan Stockholm och Malmö och snart kommer albuminspelningen och den kommer inte precis vara gratis. Men, Danne lovade att hjälpa mig genom att dels eftersända, dels ta kontakt med Linnéskolan där jag jobbade innnan. Hon är en pärla.

Mor ringde för att berätta att Runar är död och att begravningen är redan dagen därpå, alltså i går.
För er som inte känt mig hela livet, och så många är ni faktiskt inte, så kan jag  berätta att Runar är en man min mor var tillsammans med någon gång mellan slutet av åttiotalet och den senare halvan av nittiotalet. Han har alltså under cirka åtta år fungerat som en styvfader för mig och min bror.
Utan att sväva ut för mycket i detaljer kan jag dock avslöja att han kanske inte precis var någon kandidat till årets pappa. Kanske man rent av vågar sig på att gissa att han är en en substansiell del av förklaringen till hur det kan komma sig att jag utvecklade alkoholism. Men, inte hela förklaringen såklart.
Och nu är han död.
Jag tyckte att det var väldigt intressant att jag fick veta det dagen före begravningen, så jag tog hans äldste sons nummer och ringde upp. Lagom nervöst.
Men jag var välkommen på begravningen så jag gav mig av dit i går. Cecilia följde med och var världens bästa stöd. Jag träffade min före detta styvbror som också heter Erik som jag alltså inte sett röken av sedan 97.
Begravningar är väldigt speciella tillställningar och de flesta av oss går inte särskilt ofta på dem. Men jag måste säga att den här var väldigt underlig. Sist jag hade med den här mannen att göra önskade jag att han var död och nu var han alltså det.
För att kunna komma över och gå vidare måste man lära sig att förlåta och för att få veta om man lärt sig det måste man utsättas och låta utsätta sig för situationer av den här sorten.
Jag klarade det galant.
Efter begravningen gick vi ut i solen och jag kände mig lite friare, lite rakare i ryggen, lite mer vuxen.
Runar är död och jag är inte bitter. Runar är död och jag önskar att han får vila i frid.

David ringde för att berätta att vi (trevolt) fått mejl från kungliga biblioteket.
De hotar oss med böter om vi inte skickar sju exemplar av maxisinglarna "gör det bättre själv" och "vår sida av saken".
Tydligen så är Kungliga biblioteket en gren av Cosa nostra.
Eller snarare: Alla skivor som släppts i Sverige sedan början av sextiotalet skall sparas undan i arkiven för framtiden. Av någon anledning. Det är till och med lag på det.
Så... vi började lite smått undra om de ska ha varenda jävla demokassett och brännskiva som gjorts men det gäller visst bara "seriösa släpp" eller hur fan de nu skiljer äpplen från morötter.
Tyvärr så är vår första skiva slutsåld och den andra har vi nog inte ens sju exemplar kvbar av, så vi får väl bestrida det här. Vi har inget skivbolag i ryggen och våra skivor saknar EAN-kod, så vi anser inte att de är tillräckligt officiella släpp för att det ska generera böter pga underlåtenhet.
Hur som helst är hela historien fucked up weird.

Nu ska jag ägna min älskling lite uppmärksamhet.
Och i morgon blir det heldag på Gröna Lund, Tjoho!
Tack Madde:-)

Kommentarer
Postat av: Dan

Det var det dummaste jag hört.

Om kungliga biblioteket måste ha några exemplar får dom väl betala för dom. :)

2009-09-05 @ 12:25:45
Postat av: Anonym

Älskar denna blogg som myror älskar socker. Är socker verkligen bra för ens myror? PoK!

2009-09-05 @ 17:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0