Ja, tänk om!

Jag jobbade för ett antal år sedan som flyttkarl åt en flyttfirma i Skåne.
Det är ett grymt roligt jobb och man får vara med om en hel del spännande möten och händelser. Följande anekdot är en av mina personliga favoriter:
Vi hade fått en fastprisflytt utan besiktning- alltså att kunden hade av vår chef fått ett fast pris istället för det vanliga timpriset, vilket innebar att vi jobbade tills kunden tyckte att vi var klara, priset skulle vara detsamma oavsett hur lång tid det tog. Ett misstag från chefens sida, men sånt händer. Jag fick ju lön per timme, så det var okej.
Det rörde sig om en ganska stor villa precis utanför Lund, en hyfsat väl besutten familj hade köpt en nybyggd tvåplamnsvilla ett par mil bort.
Kunden hade två döttrar, den ena var väl elva, tolv och den andra ett eller två år äldre. Den äldre av döttrarna betraktade oss när vi jobbade, hon verkade fundersam.
Efter ett par timmar hörde vi henne säga till sin pappa:
"När jag blir stor ska jag ha ett RIKTIGT jobb, inte som dom här".
Efter ytterligare ett par timmar bar pappa ut en mikrovågsugn och en diskmaskin eller något åt det hållet, hushållsapparater. Jag förstod sedan att maskinerna fungerade, de hade bara passat på att köpa nya för att varför inte?
Han ställde dem precis utanför staketet när dottern kom fram till honom.
"Pappa, varför ställer du dom här?"
"För att en kompis till mig som kör sopor kommer och hämtar dem i morgon, så får han en slant och så slipper jag köra iväg dem."
Konstpaus med funderande ansiktsuttryck på den lilla tösen
"Men pappa... tänk om några fattiga kommer och tar dom?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0