Folkvald

Det råder ett litet missförstånd kring begreppet "folkvald"-
de flesta tycks tro att det syftar på en inröstad politiker, men folkvald är egentligen alla vi som röstat och därigenom valt att tillhöra "folket" till skillnad från den upphöjda elit vars vardagsproblem aldrig mer liknar våra:
Femtiotusen i månaden? Med traktamente? Utan obligatorisk närvaro i riksdagshuset? För att inte glömma det avgångsvederlag som därefter följer...
En som gjort politisk karriär behöver aldrig oroa sig för sextiofemårsdagen, den som skott sig på Svenska folkets skatteinbetalningar står inte i kö på akuten, de har råd med privata alternativ.
Det allmänna- det näst bästa- är för dig och mig.
Deras barn går inte i kommunal skola och slipper lida av lärarbrist, utbrända pedagoger eller öppen sexism och mobbing.
Annars har jag haft ett par riktigt härliga veckor kan jag avslöja.
Efter bröllopet stannade vi en vecka på landet och mös, sedan stack jag ner till Malmö för att repa med bandet och förbereda inför två festivalgig.
Det gick bra.
Snuss-stock har skitmysig stämning och Tivolirock har schizofrena bokare.
Den sistnämnda festivalen har inte långt kvar.
Många festivaler som gått åt helvete i sommar. Jag kan förklara varför:
Bredd inducerad av profitmaximeringsideér? Ingen höjdare. Vem fan betalar tusen spänn för att se ett band?
Se till att publiken har många gig att gå på, se West coast riot. Dinosaurs will die, man!
Sedan kom snäcket.
Jag och min fru hade en mysig vecka tillsammans i Malmö innan semestern var slut. Vi bodde i Henkes kollektiv medan han är i England och spelar tärning.
Vi åt på:
Kina box
Vegegården
Glassfabriken
Jalla jalla
Max
och hemma hos brorsan och hans sambo.
En riktig matsemester:-)
Nu är vi hemma igen och jag måste städa medan Cecilia är på jobb. Och baka. Om jag pallar. Får se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0