Old mans rant

Jag, Cecilia och Gloria åkte till tekniska museet idag.
Jag gillar tekniska museet. Det är ball.
De har en liten avdelning som handlar om kortvågsradio och där satt i dag två äldre herrar som var ganska intressanta...
Jag vet inte om ni känner till det men kortvågsradio, eller hamradio, är en gammal klassisk nördhobby från tiden innan internet som i stort sett var en global, ljudbaserad chatt där alla har obegripliga nicks bestående av siffror och bokstäver och sitter och snackar med polare över hela världen. När jag var liten höll far på litegrann med sånt.
Den ena av gubbarna tyckte att internet var överskattat och grymt underlägset jämfört med hamradio, jag fattade inte riktigt hur han tänkte men att han är totalt ointresserad av porr och flashspel förstod jag. Det visade sig i alla fall att de var bekanta med min gamla historialärare Staffan Wierup som var radioamatör och som på nittiotalet stod för tillvalet "radio" som fanns på min högstadieskola -för de som inte valde "maskinskrivning"- tills biblioteket köpte in skolans första dator och utvecklingen lyckligtvis tog fart. Det är för övrigt samma Staffan Wierup som min mors man hade som handledare när han utbildade sig till historielärare, vilket bör ha varit hälften så jobbigt som jag har det med tanke på hur längesedan det var.
Apropå vilket jag stolt kan informera att tentan nu i lördags som rörde 1500-1800 gick jääävligt bra. Jag är säker på att jag klarade den.
Till sist vill jag bara återge en historia den andre av gubbarna på museet berättade:
För många herrans år sedan hade de varit och åkt båt någonstans i östersjön och råkat ut för lite dåligt väder med följden att båten gick åt helvete och började sjunka. De tog in en massa vatten och en massa utrustning blev förstörd. De hade mild panik och ingen möjlighet att få någon kontakt med sjöräddningen... men de hade en liten radio och ett fungerande tolvvoltsbatteri med vars hjälp de fick kontakt med en radiostation vid kusten. Tyvärr fungerade deras mikrofon inte- men han kom på att han kunde göra statiska ljud med on-off knappen och lyckades på så vis ange deras situation och läge med hjälp av fucking morsekod!
Han tyckte att alla borde kunna morse för man vet aldrig när det kan rädda ens liv!
..fast om dagens ungdom hamnar i en liknande situation lär det största problemet vara om man ska feeda om det på facebook eller twittra först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0