Skäms, gamle man...

Så jag hämtar Gloria, snart fem, på mammas jobb. Ledig från dagis idag har hon fått följa med mamma dit, det gillar hon. Mamma börjar fyra och jag slutar tre så vi kör tagteam, klassisk wrestling i nytappning.
Mamma jobbar mitt i stan, på hötorget. Jag plockar upp en väldigt glad Gloria som sjunger på "Sky`s the limit" av Ola, refrängraderna "Every girl around the world..." går om och om igen.
Och om igen. Och igen.
På repeat.
Och vet du, när Stockholms centrum är högljutt måste en liten femåring vara högljuddare för annars kanske någon missar hennes skönsång. När vi kommer till tunnelbanenedgången vid åhlens är hon på högsta volym:
"EVRY GÖÖL AWOUND DE WÖÖLD..."
Folk stirrar på oss.
Jag brottas i mitt inre- hon är ju världens skönaste lirare som bara "fuck off, jag sjunger" helt immun mot jantelagen och jag känner mig jävligt stolt som helt casual bara tycker att vaddå, klart att tösen ska sjunga sin hjärtans lust...
men något gnager inom mig. Jag tycker att det är lite pinsamt, skammens rodnad smyger sig på och jag blir mer irriterad på mig själv än henne.
För varför i hela friden måste jag hela tiden kväva impulsen att be henne lugna sig? Varför vill jag få henne att sluta sjunga?
Lyckligtvis hejdar jag mig själv och hon får sjunga tills något annat blir mer intressant och då kommer jag på vad det hela handlar om:
Inte ATT hon sjunger, utan VAD!
Hade det varit "Linoleum" av NOFX eller "Where the slime lives" av Morbid angel hade det varit idel och hundra procent "fan vad cool tös jag har då!"
Men Ola alltså, vad fan...
Det blir att gå hem och tvångsrekrytera medelst gitarrbaserad hjärntvätt, pronto!
Innan Frugan kommer på vad jag sysslar med;-)

Kommentarer
Postat av: B

Dig skulle jag velat haft som pappa. Mina föräldrar sa alltid "gör inte så, alla ser dig". Visserligen gjorde jag motsatsen ändå i ren protest, mer och mer ju äldre jag blev, men lite stöd hade ju varit najs. Otroligt gulligt inlägg.

2011-01-28 @ 01:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0