Nattens dröm

Jag drömde att jag var i en antikaffär eller något motsvarande och att jag stod och tittade på en kista. Jag tyckte att det var en vacker kista, ungefär dubbelt så stor som en dammsugare och vackert utsmyckad men omöjlig att placera kronologiskt, geografiskt eller kulturellt. När, var och varför tillverkades denna vackra kista?
Mannen som ägde butiken gled fram med ett leende och berättade följande historia om kistan:
Den är från framtiden. Hur den hamnade i antikaffären framgick aldrig, men kistans ursprung är skrämmande: I "framtiden" (när?) har konsumtionssamhället nått sin absoluta och absurda kulmen i kapitalismens avskaffande. Det finns inga klasser, bara misär när ingen äger produktionsmedlen och alla är arbetslösa. Samtliga människor lever i den postapokalyptiska dystopi som är resultatet av en ohejdad miljöförstöring och krigshetsande utrikespolitiska relationer mellan nationerna, som vid kistans tillkomst inte heller existerar: Inga nationer, inga företag, ingen byråkrati överhuvudtaget: Bara miljontals människor som lever som jägar/samlare i spillrorna av vad som en gång var civilisationen, med ett fåtal djur och ett fåtal växter som överlevt och en ständigt akut brist av vatten.
Men fabrikerna finns kvar. Tusentals fabriker, plomberade från både insidan och utsidan, helt utan mänsklig personal är de helt automatiserade och styrs av icke självmedvetna men autonoma artificiella intelligenser som oavbrutet designar, tillverkar och distribuerar nya konsumtionsvaror som inte tillför någonting för människors livskvalitet- men vi går regelbundet till de gamla köpcentran som står som katedraler med förra säsongens prylar, saker och mojänger, lämnar dessa till vad vi inte ens fattar är återvinningscentraler och hämtar den nya säsongens prylar, saker och mojänger och visar upp för våra stammedlemmar och konkurrerande stammar inom samma område. Detta är vår religion och vi minns inte hur eller varför det började.
Kistan är en tidig artefakt från denna era, från idé till färdig produkt är den skapad av ett kreativt program vars parametrar är optimerade för största möjliga målgruppstillfredsställelse. Vinstmotivet finns inte kvar, inte heller skapandets stolthet eller ens reglerna kring tillgång och efterfrågan: Bara produktion och konsumtion i sina mest stiliserade och värdelösa former. Inte ens identitetsskapandeaspekten existerar längre.
Kistan, får jag veta, skapades med innermåtten som ett genomsnitt av storleken på alla föremål som finns och yttermåtten som ett genomsnitt på alla utrymmen där den skulle kunna tänkas stå. Den är, enligt ett datorprogram, den perfekta kistan.
Men följande säsong ersattes den för det enda som finns är den ständiga konsumtionen av nya varor.
Så...
Ska nästa blogg handla om postkodmiljonären eller vår bröllopsresa till Barcelona?

Kommentarer
Postat av: Ketchup

Haha.



Fascinerande, olika människors dröm... strukturer? Min syster brukar drömma extremt detaljerade sagor... Jag själv drömmer mest diffusa saker som liknar japanska skräckfilmer med lite Stanley Kubrick-touch, ungefär. Tonvis med blod som dyker upp lite här och var och förvrängda ansikten och sånt mysigt. Konstig symbolik, abstrakt och surrealistisk. Undermedvetna känslorester mest, antar jag, medan tex du och hon verkar drömma mer intellektuellt. Om det är rätt ord att använda. Iaf just denna och någon annan du skrev om...



Både och, kreativt sammanflätade i ett mastodontinlägg.

2011-03-31 @ 23:24:56
Postat av: Ketchup

Jag har en fråga, som kanske inte är jättespännande att svara på, men jag skulle förmodligen tycka att svaret var spännande så jag spammar din blogg lite mer för att jag är självisk och nyfiken och konstig, eller något sånt.



Jaja. Jo såhärva. Min syster bla annat, och du, har jag uppfattat genom denna blogg någonstans, och en hel del andra människor jag upplever som väldigt intelligenta delar alla ett intresse för historia. Något jag aldrig förstått tjusningen med. Vissa säger att man kan lära sig om nuet också genom att läsa historia... Självklart, precis som att man kan lära sig mycket oväntat ur en fantasybok som tex Sagan om ringen, vilket är en bok dessa människor även verkar dela en stor kärlek för. Allt är ju nuet, på något sätt, ändå, eh. Sagan om ringen har jag hört att man ska ha lite tålamod med när man läser. Jag har försökt säkert tre gånger, men lyckas inte komma in i boken. Vilket visserligen kan ha ganska mycket att göra med att just jag förmodligen har ADHD och har svårt för böcker i allmänhet. Iaf, det var inte jätterelevant...



Varifrån kommer intresset för historia? Var min fråga, ungefär. Som jag kanske skulle kunna fråga min syster istället, men ja. Ni kanske har olika men lika intressanta uppfattningar. Är jag en självcentrerad, trångsynt, endimensionell människa för att jag aldrig riktigt uppskattat varken historia eller fantasy? Kanske har jag svårare att se symbolik, metaforer, koppla det till nuet, jag vet inte.

2011-04-06 @ 08:56:57
Postat av: Ketchup

(Vad otroligt ovärt att skriva "bla annat"... Att jag är efterbliven till skillnad från er anser jag inte alls vara en fullt orimlig teori, hon är som sagt mer intellektuell än jag. Vilket visserligen återigen mycket kan bero på att hon KAN läsa böcker lättare än jag... Säger vi.)

2011-04-06 @ 08:59:31
Postat av: Ketchup

Om vi egentligen har något behov av... historia kanske är en mer intressant fråga. Vilken jag nyligen diskuterat med människor i timtal och kommit fram till att min åsikt är: Nej. Andras verkar generellt vara "Det kan vara bra till en gräns, för att göra det bästa av nuvarande situationer kan det vara bra att ta med tidigare exempel på liknande situationer i beräkningen." Min syn på saken är väl ungefär att självklart är slutsatser man drar ur mänsklighetens historia användbara, men det är väl också mest dem jag är intresserad av. Jag läser hellre ett papper som innehåller punktvis med klarsynta, användbara slutsatser som dragits ur en historia än... en hel historia. Jag har alltid varit lat, jo. Jag försökte få fram ett konkret exempel där lärdom av historian helt uppenbart är rent nödvändig i något avseende, och fick höra att förintelsen har haft en stor inverkan globalt, att pga hur illa det gick tar självklart månag avstånd från idéer som alls liknar nazism mycket eftersom man sett vad det kan reslutera i. Och när ett gäng nazister kommer och säger att arier är överlägsna och att förintelsen aldrig ägde rum så kan man "jo det gjorde den visst och det hade dessa och dessa fruktansvärda konsekvenser". Men, borde man inte istället fokusera på att låta nazister bevisa att arier är överlägsna, istället för att försöka bevisa för dessa människor som ändå lär vara både empatistörda och dumma i huvudet (nazister är väl i princip alltid ganska vilsna människor med en ganska trasig bakgrund, visserligen) att de har onda intentioner, som de inte skulle bry sig om ifall de hade? Om nazisternas argument har noll substans, så är det väl därför man ska avfärda dem, inte för att de är "onda"? Då får de ju ingen tillfredsställelse heller, framstår enbart som patetiska och dumma. Ehm. Jag borde väl ta det här till flashback eller något sånt istället för att skriva långa, lagom sammanhängande kommentarer på din blogg som du inte orkar svara på. Jag vet inte ens om jag fick fram någon poäng nu, blir bara förvirrad om jag försöker redigera vad jag nyss skrev. Men du är en sådan där jag gärna skulle vilja prata med, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till så jag terroriserar din blogg lite randomigt istället. Som en jättefredlig, inte alls för närgången stalker. Haha. Eh. Jag förstår om du inte riktigt orkar svara dock, borde väl som sagt ta detta till ett annat forum.

2011-04-14 @ 13:46:04
Postat av: Erik Billing

Hej Ketchup!



Härligt med folk som tänker:-)



Det är okej att inte vara intresserad av historia. Vi är alla olika och har olika förståelser och tolkningar av livet, universum och allting och svaret på dina frågor kommer du att hitta precis där det är meningen att du ska hitta dom! Sen att jag tycker att historia är grymt intressant för att ämnet för mig svarar på frågor om människans natur genom att ge mig något att jämföra mina samtida observationer med, det är ju min upplevelse av det hela.

Men... nutiden är en länk i den kedja historien är. Allt som är som det är har sina orsaker och sitt ursprung i gårdagen. Om man till exempel vill veta varför moderaterna vann valet måste man fråga sig varför sossarna förlorade, och det hänger samman med Göran Persson, Olof Palme, Berlinmurens fall, George w Bush, Carl Bildt, 9/11 osv osv... allt hänger ihop! ALLT! Eller inte, det beror på hur man ser på saker och ting.

Bara för att en massa människor upplever att sagan om ringen är fantastisk behöver det inte nödvändigtvis betyda att alla måste göra det... min fru tycker att jag är fantastisk men det gör verkligen inte alla. Jag gillar punk men det gör inte min mor.



Apropå nazister, mitt kära gamla favoritämne, har jag två kommentarer, om du tycker att de verkar lite underliga så säg till så skriver jag en utredande blogg om saken:



#1: Onda människor -eller snarare själviska, rädda människors handlingar eller föreställningsvärld- är inte orsaken till världens usla tillstånd (om man nu föreställer sig att det är så saken är beskaffad), utan snarare alla andras tillåtande hållning. För att ondska ska få utrymme måste det ges detta. Av vem?

(ondska är inte onda människors handlingar utan goda människors passivitet) "Makt kan inte tas, bara ges, liksom rättigheter inte kan fås, bara tas"



#2 Ett system (ideologiskt/politisk) är beroende av att det inom det finns et motstånd mot det! En stat behöver en liten andel av befolkningen som högljutt spottar och svär över det. Detta skapar en legitimering av ovan nämnda system samt fungerar som en säkerhetsventil mot reella hot mot systemet. Ergo: En demokrati är beroende av en liten klick terrorister, nazister och andra hjärnskadade dönickar med det uttalade syftet att krossa den! På så vis avskräcks andra som vill ifrågasätta systemet för att slippa associeras med detta träck. Dessutom får systemet grönt kort att säga: "Där är dom onda. De är inte vi. Vi är alltså det goda". Även när "det goda" bombar skolor och sjukhus eller utvisar flyktingar eller avvecklar välfärden eller vad tusan de nu kan ta sig till på daglig basis, de är åtminstone inte nazister eller terrorister!

2011-04-15 @ 23:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0